[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Liczba tych podziałów zależy od parametrów Shape Steps i Path Steps.Oczywi-ście im parametry będą wyższe, tym kształty będą płynniejsze, a zaokrąglenia mniej kan-ciaste.Równocześnie wzrośnie jednak stopień skomplikowania siatki i wydłuży się czas jejrenderingu.Wniosek jest prosty  należy dobrać wartość parametrów stosownie do położe-nia obiektu w scenie.Obiekty pierwszoplanowe muszą być dokładnie odwzorowane.Obiekty drugoplanowe i tak nie będą wyrazne, ich zbytnie komplikowanie tylko spowolniprzetwarzanie sceny i niepotrzebnie obciąży nasz komputer. 152 3D Studio MAXW przypadku naszej rurowej nogi niska wartość parametru Shape Steps będzie widocznajedynie na końcu wytłoczonego obiektu.Zbyt mała liczba podziałów zaowocuje kanciasto-ścią przekroju rury (rys.7.25).Ponieważ nie będziemy się przyglądać końcowi ruryw dużym powiększeniu, to nie należy przesadzać ze zbyt wysoką wartością tego parametru.Lepiej zwiększyć wartość drugiego z parametrów.Niska wartość parametru Path Stepszniszczy wrażenie gładkości rury (rys.7.26).WidocznakanciastośćprzekrojuRys.7.25.Niski parametr Shape Steps to kanciasty kształt przekroju rurya) b)Rys.7.26.Wpływ paramertu Path Steps na wygląd wytłoczonego obiektua) zbyt mała wartość parametru Path Steps (Path Steps =1)b) gładka rura po zwiększeniu liczby podziałów ścieżki do 10Skoro mamy już nogę stolika, możemy utworzyć jego blat i zakończyć pracę.Kształt blatuzależy tylko od naszej inwencji.Potrafimy przecież narysować polilinię o dowolnymkształcie i uprzestrzennić ją poleceniem Extrude.My zadowoliliśmy się zwykłym, okrą-głym blatem utworzonym z walca.Aby powrócić do tworzenia brył podstawowych, musi-my z rozwijalnej listy menu Utwórz (Create) wybrać pozycję Standard Primitives(rys.7.27). Wytłaczanie obiektu wzdłuż ścieżki 153Naciśnijmy klawisz Cylinder i zamodelujmy blat cienkim walcem (rys.7.28).Aby blat trafiłna właściwe miejsce (rys.7.29), musimy jeszcze tylko użyć polecenia przemieszczania.Rys.7.27.Przywracamy menu tworzenia brył podstawowychKlawiszrysowaniawalcaRys.7.28.Modelujemy blat cienkim walcemCzy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy? Jeśli tak, to dobrze.Jeśli nie, to też nie matragedii.Nie musisz przecież w pocie czoła prostować stalowej rury.Wystarczy wybraćścieżkę i za pomocą polecenia Edit Spline z menu Modify poprawić jej kształt.Ponieważwiesz jak skalować obiekt i przemieszczać wybrane wierzchołki, Twoje możliwości inge-rencji w utworzony obiekt są prawie nieograniczone. 154 3D Studio MAXRys.7.29.Przemieszczamy blat na miejsceZajmijmy się teraz opracowaniem materiałów dla stolika.Nie będzie to bardzo skompliko-wane.Blat i podstawa stolika są oddzielnymi przestrzennymi elementami, łatwo będzie jewięc wyselekcjonować i przypisać im materiały.Powiedzmy, że wygięta z rurki noga stołu ma być z połyskliwego metalu.Zamiast trudzićsię nad opracowaniem własnego materiału, skorzystamy z biblioteki MAX-a.Jest tamdostatecznie wiele rozmaitych  chromów.Wybieramy obiekt noga stołu i rozwijamy oknoEdytora Materiałów.Klikamy na ikonie pobierania materiału (patrz rys.7.30a).W wyświe-tlonym oknie przeglądarki map i materiałów zaznaczamy opcję Material Library w poluBrowse From, jak na rysunku 7.30b.b)Otwieranie bibliotekiPobieranie materiałuz bieżącej bibliotekia)Rys.7.30.Ikona pobierania materiału (a) i okno dialogowe Material/MapBrowser z otwartą biblioteką MAX-a (b) Wytłaczanie obiektu wzdłuż ścieżki 155Jeśli po prawej stronie okna dialogowego zamiast listy materiałówz rysunku 7.30b wyświetla się lista rozmaitych  foteli (fotel gładki.fotelwyściełany itp.) lub nie wyświetla się nic, to znaczy, że należy zmienićbieżącą bibliotekę.Klikamy więc na przycisku Open (pole File).W oknieOpen Material Library odszukujemy plik 3DSMAX.MAT z kataloguMaps programu 3D Studio MAX, jak na rysunku 7.31.Rys.7.31.Zmiana biblioteki bieżącejPo zamknięciu okna kliknięciem na OK, uzyskujemy dostęp do wszystkich materiałówbędących na stałym wyposażeniu 3D Studio.Zauważ, że nazwa bieżącej biblioteki pojawiasię na tytułowej listwie okna.W oknie Material/Map Browser możemy przeglądać nazwy materiałów, malutkie próbkimateriałów lub szereg dużych próbek.Decydują o tym ikony umieszczone u góry oknadialogowego (patrz rys.7.32).Duże próbki oraz nazwy materiałówMałe próbki materiałów Usuwanie wybranych (podświetlonych) materiałówNazwy materiałów Usuwanie wszystkich materiałówPodpowiedzz nazwąmateriałuRys.7.32.Tryby wyświetlania materiałów w oknie Material/Map BrowserGdyby zdarzyło Ci się skasować niechcący bibliotekę 3DSMAX częścio-wo lub w całości, nie rozpaczaj przedwcześnie [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hanula1950.keep.pl