[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.C.KONSEKWENCJE DOGMATU BOSKIEGOMACIERZYCSTWA MARYI1) Maryja ma pełne prawo, by Ją nazywać MatkąBożą, Bożą Rodzicielką.2) Maryja ma prawo do kultu szczególnego.Skorobowiem została wyniesiona godnością ponad wszystkiestworzenia, powinna także odbierać i cześć szczególną.Kościół to czyni, jednak nie jest to część taka, jaka należysię Panu Bogu.Maryja bowiem jest tylko stworzeniem iwszystko, co otrzymała, zawdzięcza Panu Bogu, swojemuStworzycielowi.Cześć oddawana Maryi jest względna, boprzez wzgląd na Jezusa, Jej Syna.Jest także pośrednia,gdyż stworzeniom oddajemy cześć tylko pośrednio.Bezpośrednio cześć ta odnosi się do Pana Boga, jakoDawcy wszelkich łask.3) Z faktem Boskiego Macierzyństwa są związanewszystkie inne przywileje Maryi.Syn Boży wystawił sobiegodną świątynię, zanim w niej zamieszkał.Dlatego55 Archanioł Gabriel nazywa Maryję  łaski pełną , gdyżotrzymała jej tyle, ile tylko natura mogła otrzymać.Godność i przywileje wszystkich aniołów i świętych razemnie dadzą się porównać z godnością i wyniesieniem Maryi.4) Duchowe Macierzyństwo Maryi.Jest onozwiązane pośrednio z fizycznym macierzyństwem SynaBożego.Stała się bowiem Maryja przez ten fakt nasząWspółodkupicielką i Pośredniczką.Zostaliśmy wprawdzieodkupieni bezpośrednio przez Jej Syna, ale równieżpośrednio osobistą ofiarą cierpienia Maryi, którawspółuczestniczyła w męce swego Syna i w Jego śmierci.Stąd tytuły  Matki Kościoła , o którym na swoim miejscubędzie szerzej mowa,  Matki Rodzaju ludzkiego itp.D.DZIEWICZE MACIERZYCSTWO MARYI1) To nowy przywilej Maryi.Nie chciał Syn Bożypochodzić na sposób ludzki od Maryi.Stała się przetoMatką Jego w sposób cudowny i jedyny: poczęła Chrystusadziewiczo za sprawą Ducha Zwiętego.Tak więc byławyłączną Matką Jezusa Chrystusa, Słowa Wcielonego bezudziału męża.Kościół nie ustanowił osobnego święta dlapodkreślenia tego tytułu.Aączy go jednak bezpośrednio zBoskim Macierzyństwem.Dlatego mówimy o dziewiczymMacierzyństwie, dziewiczym poczęciu i zrodzeniu.2) Kościół prawdę o dziewiczym Macierzyństwieogłosił jego dogmat na soborze Luterańskim I w roku 649.Jednak wiarę w tę prawdę Kościół wyraził również nasoborach poprzednich np.w Chalcedonie (451) i wKonstantynopolu (553).Nadto prawdę tę akcentuje wwyznaniach wiary, w orzeczeniach papieży, w pismach56 Ojców Kościoła i w liturgii.Oto przykłady:a) Symbol Apostolski:  Który się począł z DuchaZwiętego, narodził się z Maryi Dziewicy.SymbolEpifaniusza:  Począł się z Maryi, zawsze Dziewicy, zasprawą Ducha Zwiętego.Symbol Nicejsko konstantynopolitański używa tych samych słów.b) Zw.Feliks I ( 274) pisze, że Jezus począł się zDziewicy (Denzinger, 52).Papież św.Syrycjusz ( 399)pisze, że byłoby rzeczą nierozumną twierdzić, iż to samociało, które wydało na świat Chrystusa, wydało równieżinne dzieci.Tylko przewrotni %7łydzi twierdzą, że  nie mógłnarodzić się z Dziewicy (List Accepi litteras vestras).Papież św.Leon Wielki ( 461):  Jednorodzonyodwiecznego Rodzica& począł się z Ducha Zwiętego włonie Matki Dziewicy, która Go tak dziewiczo poczęła, jakGo również dziewiczo zrodziła (List Lectis dilectionissuae).Marcin I na soborze Laterańskim I:  Kto by zaświętymi Ojcami nie wyznawał właściwie i wedługprawdy, że święta Boża Rodzicielka, zawsze Dziewica iNiepokalana Maryja, samego Boga, Słowo prawdziwieprzed wiekami zrodzonego od Boga Ojca, po wypełnieniuczasów i bez naruszenia poczęła i porodziła bez nasienia zasprawą Ducha Zwiętego; i kto by nie wierzył, że ponarodzeniu (Chrystusa) została Dziewicą  niech będziewyklęty (Denz.256).Prawdę tą przypominano także nasoborze: Konstantynopolitańskim III (680), LaterańskimIV (1215), Lyońskim (1274) i Florenckim (1441).3) Dowody z Pisma świętego.Prorok Izajasz:  OtoPanna pocznie i porodzi Syna i nazwie Go imieniemEmanuel (Iz 7,14).W szóstym miesiącu posłał Bóg aniołaGabriela do miasta w Galilei, zwanego Nazaret, do57 Dziewicy poślubionej mężowi, a Dziewicy było na imięMaryja& Na to Maryja rzekła do anioła:  Jakże się tostanie, skoro nie znam męża? Anioł Jej odpowiedział: Duch Zwięty zstąpi na Ciebie i moc Najwyższego osłoniCię.Dlatego też Zwięte, które się narodzi, będzie nazwaneSynem Bożym (Ak 1,31).Zw.Mateusz stwierdza, żeJózef, skoro zobaczył Maryję w stanie brzemiennym, nieumiał sobie tego faktu wytłumaczyć i chciał Maryjęwydalić [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hanula1950.keep.pl