[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] .2.Staraj siÄ™, by zadania szkolne byÅ‚y odbierane przez uczniów jako wÅ‚asnei wyrazne.Staraj siÄ™ o ich czytelne powiÄ…zanie z potrzebami uczniów.Zadaniaobce i niejasne sÄ… bowiem wykonywane gorzej, wolniej i z niepewnym skutkiemrozwojowym.3.Do analizy celów uczenia siÄ™ wykorzystuj taksonomie celów ksztaÅ‚cenia.W wiÄ™kszoÅ›ci przypadków bÄ™dzie to miara na wyrost , która pozwoli ci wzbo-gacić ksztaÅ‚cenie i nakreÅ›lić plany rozwoju osiÄ…gnięć uczniów.4.Przyswajanie gotowej wiedzy jest w szkole niezbÄ™dne, ale nie powinnobyć jedyne.Dydaktyka tradycyjna, oparta na przyswajaniu, jest częściÄ… dydaktykiwspółczesnej, lecz jej rola stopniowo maleje, w miarÄ™ jak dostÄ™p do informacjistaje siÄ™ coraz powszechniejszy.5.Popieraj różnorodność modeli uczenia siÄ™.SÄ… modele dokÅ‚adnie przeciw-ne twojemu i odmienne od wiÄ™kszoÅ›ci w klasie, a mimo to skuteczne dla ichposiadacza.ZachÄ™caj mÅ‚odzież do wypróbowania wszystkich modeli, od alfa dodelta.NIE1.Nie odstÄ™puj od dydaktyki dnia powszedniego! Radość uczenia siÄ™ jestcenna, ale nie może trwać dÅ‚ugo.Potrzebna jest praca i szacunek dla pracy.JesteÅ›osobÄ… dajÄ…cÄ… przykÅ‚ad pracy, nie zaÅ› sukcesów bez pracy.2.Nie czyÅ„ szkoÅ‚y ani ponurym wiÄ™zieniem, ani zmechanizowanÄ… fabry-kÄ…, ani rajskim ogrodem.Te wszystkie metafory sÄ… zbyt jednostronne, by czer-pać z nich wzory codziennej twórczej pracy nauczyciela i ucznia.3.Nie zapominaj, że wyższe cele ksztaÅ‚cenia opierajÄ… siÄ™ na niższych.Niema postaw i umiejÄ™tnoÅ›ci bez dziaÅ‚aÅ„ i wiadomoÅ›ci.Jednak uczeÅ„ nie musi stalewww.waip.com.plB.Niemierko, KsztaÅ‚cenie szkolne, Warszawa 2007,ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007RozdziaÅ‚ 3.Jak przebiega uczenie siÄ™ czynnoÅ›ci?114zaczynać od nowa systemy dziaÅ‚aÅ„, umiejÄ™tnoÅ›ci i sprawnoÅ›ci podnoszÄ… jakośćdalszego uczenia siÄ™.4.Nie przesadzaj z unowoczeÅ›nianiem dydaktyki.Rezygnacja z uczeniasiÄ™ przez przyswajanie spowoduje wyjaÅ‚owienie pozostaÅ‚ych dróg uczenia siÄ™.Odkrywanie, przeżywanie i dziaÅ‚anie musi mieć podstawÄ™ w informacji o rze-czywistoÅ›ci.5.Zrezygnuj z równego frontu uczenia siÄ™ twoich uczniów.Ich modeleuczenia siÄ™ powinny być rozmaite.Klasa wiÄ™cej osiÄ…gnie, idÄ…c różnymi drogami,niż gdyby wszyscy musieli dostosować siÄ™ do ciebie.B.Niemierko, KsztaÅ‚cenie szkolne, Warszawa 2007,ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007RozdziaÅ‚ 4Fakty przekonujÄ…Autentyzm uczenia siÄ™Ewolucja nie uwalnia nas od Å›wiata, a wrÄ™cz przeciwnie wiąże nas z otocze-niem.WiÄ™z narasta jako wynik uczenia siÄ™.Nowe czynnoÅ›ci pozwalajÄ… na peÅ‚niej-sze zaspokojenie potrzeb, lecz opanować je i stosować możemy tylko w sprzyjajÄ…cejsytuacji, rozumianej jako ukÅ‚ad wzajemnych stosunków czÅ‚owieka z elementamiotoczenia spoÅ‚ecznego i materialnego w okreÅ›lonym przedziale czasu (Tomaszew-ski, 1976, s.17).Po opanowaniu nowych czynnoÅ›ci wymiana informacji z oto-czeniem wzbogaca siÄ™ i komplikuje, choć może nam siÄ™ wydawać, że zyskujemyniezależność.Dotyczy to zarówno emocji i przekonaÅ„, jak wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci,odnoszÄ…cych siÄ™ do okreÅ›lonych dziedzin rzeczywistoÅ›ci. Podstawowym czynnikiem regulujÄ…cym czynnoÅ›ci organizmów żywych jestÅ›wiat otaczajÄ…cy napisaÅ‚ Tadeusz Tomaszewski (1963, s.146), nazywajÄ…c to pe-ryferycznym uwarunkowaniem czynnoÅ›ci.Kolejne czynniki to struktura organi-zmu i aktywna rola regulujÄ…ca podmiotu.W zakresie ksztaÅ‚cenia te dwa czynnikiodpowiadajÄ… wiedzy osobistej ucznia i jego motywacji do uczenia siÄ™ wÅ‚aÅ›ciwoÅ›-ciom, którymi zajmowaliÅ›my siÄ™ w dwu poprzednich rozdziaÅ‚ach.Teraz przyjrzy-my siÄ™ sytuacjom, w jakich ta treść jest opanowywana przez uczniów.WedÅ‚ug zaÅ‚ożeÅ„ Tomaszewskiego (1976, s.20) sytuacja dydaktyczna stano-wi ukÅ‚ad bodzców, na które uczeÅ„ reaguje, oraz zadaÅ„, które wykonuje.ObejmujeskÅ‚adniki personalne (uczniowie, nauczyciele, inne osoby znaczÄ…ce) i materialne(krajobrazy, domy, urzÄ…dzenia, książki, ilustracje).W tym rozdziale zajmiemy siÄ™tymi dwoma rodzajami skÅ‚adników sytuacji dydaktycznej, starajÄ…c siÄ™ okreÅ›lićich wpÅ‚yw na przebieg i wynik uczenia siÄ™.www.waip.com.plB.Niemierko, KsztaÅ‚cenie szkolne, Warszawa 2007,ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007RozdziaÅ‚ 4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhanula1950.keep.pl
|