[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pod wp³ywem tego kierunku myœlenia nauka o duszy przekszta³ci³a siê w badanie procesów zachodz¹cych w uk³adzie ner­wowym.Dosz³o do tego, ¿e wszêdzie tam, gdzie chciano zdobyæ wiedzê o sferze duszy, za podstawê przyjmowano zjawiska daj¹ce siê obserwowaæ w spo­sób zmys³owy.Dziœ natomiast wielu uwa¿a, ¿e przy takim sposo­bie prowadzenia badañ gubi siê element duszny, ¿e znika on dla ludzkiego ogl¹du.Ludzie ci czuj¹, ¿e badaj¹c ¿ycie nerwów, maj¹ przed sob¹ jedynie ele­ment materialny i ¿e nie mo¿e on udzieliæ odpowie­dzi na pytania, jakie musz¹ postawiæ odnoœnie do samych siebie duch i dusza.Mamy dziœ na polu nauki powa¿nych myœlicieli, którzy powodowani takim w³aœnie odczuciem po­rzucaj¹ materialistyczny sposób widzenia i docho­dz¹ do przekonania, ¿e nale¿a³oby myœleæ o dzia³a­j¹cym w materii elemencie duchowym.W po³owie XIX wieku za wielki krok naprzód uwa¿ano przezwyciê¿enie dawnego pogl¹du o “sile ¿yciowej".W procesach ¿yciowych widzia³ on ak­tywnoœæ pewnej szczególniej si³y, która wszystko, co czynne fizycznie i chemicznie, wci¹ga w obszar swego dzia³ania w taki sposób, by mog³o pojawiæ siê ¿ycie.Pogl¹d ten zosta³ zarzucony.To elementy fizyczny i chemiczny winny mieæ tak¹ naturê, by w swych skomplikowanych formach móc jawiæ siê jako ¿ycie.¯ywiono nadziejê, ¿e stopniowo bêdzie mo¿na wytworzyæ sobie o tych skomplikowanych formach jasne wyobra¿enia.W tych oczekiwaniach czuj¹ siê dziœ zawiedzeni myœliciele, którzy znów mówi¹ o tym, i¿ u podstaw ¿ycia musi le¿eæ coœ szczególnego, co podporz¹d­kowuj¹c sobie element fizyczny i chemiczny, pod­nosi go do wy¿szej aktywnoœci.Myœliciele ci wi¹¿¹ nowe nadzieje z dzia³aniami, jakie podejmuje siê w tym kierunku.Cz³owiek wol­ny od uprzedzeñ musi jednak przeciwstawiæ temu racje, które w XIX wieku doprowadzi³y do przezwy­ciê¿enia ówczesnego pogl¹du o “sile ¿yciowej".Mó­wiono wówczas tak: sposób myœlenia, który z ca³¹ jasnoœci¹ pozwala ogarn¹æ zwi¹zki w dziedzinie fizycznej i chemicznej, gubi siê w mglistoœci i nieja­snoœciach, gdy mówi o “sile ¿yciowej".Zrozumiano, i¿ droga wiod¹ca do poznania owych zwi¹zków nie doprowadzi do poznania “mistycznej" si³y ¿yciowej.By³o to ca³kowicie s³uszne.Gdy wiêc wœród tych, którzy we wspomnianym sensie ¿ywi¹ dziœ nowe nadzieje, znów zapanuje pe³na jasnoœæ, bêdzie mu­sia³o ponownie pojawiæ siê to samo rozumowanie, które w XIX wieku doprowadzi³o do odrzucenia “si³y ¿yciowej".Uzdrowienie w tej sferze bêdzie mo¿liwe tylko wtedy, gdy zrozumie siê, ¿e sposób myœlenia, maj¹­cy pe³ne uzasadnienie w odniesieniu do dziedziny fizycznej ³ chemicznej, musi ulec przeobra¿eniu z chwil¹ wzniesienia siê do rozwa¿añ dotycz¹cych dziedziny ¿ycia, duszy i ducha.Jeœli cz³owiek chce uzyskaæ prawo do naukowego wypowiadania siê na temat tych dziedzin wiedzy, to najpierw musi przekszta³ciæ swe myœlenie.Na tym gruncie stoi antropozofia.Dlatego nie czu­je siê ona zmuszona do burzenia naukowego gma­chu fizyki i chemii, by przy u¿yciu tych samych œrod­ków myœlowych zbudowaæ nastêpnie inny.Uwa¿a, ¿e wznosz¹c gmach nauki, osi¹gniêto coœ, co jest pewne, ale w obrêbie tego gmachu nie powinno siê szukaæ ¿ycia, duszy i ducha.W takim razie jednak - mówi¹ ci, którzy pragn¹ oceniaæ antropozofiê jedynie z zewn¹trz - stawia siê ona poza obrêbem nauki i mo¿e roœciæ sobie prawo co najwy¿ej do pewnoœci w³aœciwej wierze.Ktoœ, kto tak mówi, nie doœæ energicznie odwraca swe spojrzenie od badañ przyrody i nie kieruje go na cz³owieka.Sposób, w jaki bada siê dziœ dziedzi­nê fizyczn¹ i chemiczn¹, opiera siê na pewnej dys­pozycji duszy cz³owieka.Posiadana pewnoœæ na­ukowa nie jest wówczas czymœ, co objawi³a nam przyroda, Jêcz wynikiem wewnêtrznego prze¿y­cia prowadzonych badañ.Pewnoœæ daje nam to, co prze¿ywamy w duszy, badaj¹c przyrodê.Poznanie antropozoficzne przechodzi od tego prze¿ycia dusz­nego do innego, które mo¿e staæ siê udzia³em cz³o­wieka, gdy wyæwiczone w naukach chemicznych i fizycznych myœlenie przeobrazi siê w ogl¹d w for­mie imaginacji, inspiracji i intuicji.Owe inne prze¿y­cia duszne pozwalaj¹ rozb³ysn¹æ w cz³owieku po­dobnej pewnoœci [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hanula1950.keep.pl