[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.14.Markowy opis uzdrowienia epileptyka jest co najmniej dwa razy dÅ‚uższy odanalogicznego opowiadania u dwu pozostaÅ‚ych synoptyków.Natrafiamy zresztÄ… nie po razpierwszy w Ewangelii Marka na owÄ… tendencjÄ™ ukazywania Bóstwa Jezusa poprzez JegowÅ‚asne czyny.15 18.Tak wiÄ™c tylko Marek zamieszcza wzmiankÄ™ o wielkim tÅ‚umie, który otaczaÅ‚uczniów, gdy Jezus schodziÅ‚ z góry Przemienienia, tylko Marek opisuje podziw, jaki ogarnÄ…Å‚wszystkich zebranych ludzi  nie tylko uczniów  oraz fakt uroczystego witania Jezusa przez rzesze.Powodem zaÅ› ożywienia, jakie można byÅ‚o dostrzec w zachowaniu siÄ™ tÅ‚umu, byÅ‚o  jakwyjaÅ›niono Jezusowi  to, że pewien czÅ‚owiek przyprowadziÅ‚ do uczniów Jezusa swojegosyna, opÄ™tanego niemowÄ™, i prosiÅ‚, by go uczniowie uleczyli.Ale ci byli bezradni.Poruszenie,zapewne nie pozbawione radoÅ›ci, byÅ‚o może wywoÅ‚ane także widokiem Jezusa, w któregocudotwórczej mocy spodziewano siÄ™ znalezć ostateczny ratunek.Wzmianka o udziale w tymożywieniu uczonych w PiÅ›mie zdaje siÄ™ sugerować myÅ›l, że drwili sobie oni z absolutnejbezradnoÅ›ci Apostołów.Nie bez teologicznych racji opisuje Marek w sposób bardzorealistyczny wielkie cierpienia chÅ‚opca  pieni siÄ™, zgrzyta zÄ™bami i drÄ™twieje  powtarzajÄ…cdesperackie stwierdzenie ojca nieszczęśliwego mÅ‚odzieÅ„ca, że uczniowie nic nie moglizdziaÅ‚ać.Na takim tle wielkość czynu Jezusa zarysowuje siÄ™ jeszcze wyrazniej.19 20.Lecz Jezus, nim dokonaÅ‚ cudu, uczyniÅ‚ ostrÄ… wymówkÄ™ odnoszÄ…cÄ… siÄ™ dowszystkich zebranych tam ludzi  nie wyÅ‚Ä…czajÄ…c, jak siÄ™ zdaje Jego uczniów  potÄ™piajÄ…cÄ… ichniedowiarstwo i ustawicznÄ… pogoÅ„ za znakami.Po tej wymówce, jakby udobruchawszy siÄ™nieco, kazaÅ‚ Jezus przyprowadzić chorego chÅ‚opca.Atak szataÅ„skiej napaÅ›ci powtórzyÅ‚ siÄ™ naoczach Zbawiciela.21 26.Marek znów nie omieszka opisać wszystkiego z caÅ‚Ä… dokÅ‚adnoÅ›ciÄ… i zrelacjonujeprzy tym krótki wywiad, jakiego udzieliÅ‚ Jezusowi ojciec chorego, opowiadajÄ…c, jak dÅ‚ugo trwachoroba i jak ciężki ma przebieg.NastÄ™puje chwila najbardziej dramatyczna i najbardziejpouczajÄ…ca zarazem: zrozpaczony ojciec bÅ‚aga o pomoc, Jezus oÅ›wiadcza zaÅ›, że wszystkomoże siÄ™ stać czÅ‚owiekowi, który wierzy.A na to zbolaÅ‚y ojciec z caÅ‚Ä… ufnoÅ›ciÄ… odpowiada:WierzÄ™, zaradz memu niedowiarstwu.Wynika z tych słów, że ojciec niemowy wierzyÅ‚, ale teżświadom byÅ‚ niedomagaÅ„ wÅ‚asnej wiary.Wtedy Jezus, najwyrazniej pochwalajÄ…c takÄ… postawÄ™,każe zÅ‚emu duchowi wyjść z chÅ‚opca.27 29.Dokonuje siÄ™ cud, którego wielkość przedstawia Ewangelista w opisie omdleniachÅ‚opca  niektórzy myÅ›leli nawet, że już umarÅ‚  w chwili gdy wychodziÅ‚ z niego duchnieczysty.Główny akcent parenetyczny caÅ‚ego opowiadania spoczywa wiÄ™c przede wszystkimna owym oÅ›wiadczeniu, że dla czÅ‚owieka prawdziwie wierzÄ…cego nie ma rzeczy niemożliwych.Ale w samym zakoÅ„czeniu opowiadania znajduje siÄ™ jeszcze jedno pouczenie, przeznaczoneprzede wszystkim dla uczniów.Otóż dowiedzieli siÄ™ oni od samego Mistrza, dlaczego bylibezsilni wobec choroby opÄ™tanego niemowy: bo ten rodzaj zÅ‚ego ducha można wyrzucać tylkomodlitwÄ… i postem.O różnych rodzajach demonów mówiÅ‚ już przedtem Mateusz (12,45).Okazuje siÄ™ też, że wÅ‚adzÄ™ wypÄ™dzania szatana mocÄ… samego sÅ‚owa posiada tylko Jezus.ApostoÅ‚owie, chociaż korzystajÄ… z wÅ‚adzy danej im przez Jezusa, muszÄ… niekiedy zanosićdÅ‚ugie modÅ‚y.Wzmianka o poÅ›cie zdaje siÄ™ być pózniejszym dodatkiem.DRUGA ZAPOWIEDy MKI I ZMARTWYCHWSTANIA (9,30 32)30Po wyjÅ›ciu stamtÄ…d przemierzali GalileÄ™, On jednak nie chciaÅ‚, żeby ktoÅ› o tym wiedziaÅ‚.31PouczaÅ‚ bowiem swoich uczniów i mówiÅ‚ im: «Syn CzÅ‚owieczy bÄ™dzie wydany w rÄ™ce ludzi.Ci GozabijÄ…, lecz zabity po trzech dniach zmartwychwstanie».32 Oni jednak nie rozumieli tych słów, a balisiÄ™ Go pytać.30 31.Druga zapowiedz mÄ™ki zostaÅ‚a zreferowana przez Marka również dokÅ‚adniej niżprzez pozostaÅ‚ych dwu synoptyków.I w tym tekÅ›cie również można dostrzec tendencjÄ™ autoradrugiej Ewangelii do ukazywania braku jakiegokolwiek zrozumienia zbawczych planówBożych ze strony Apostołów.32.Gdy bowiem w relacji Mateusza uczniowie zrozumieli wÅ‚aÅ›ciwie sens słów Jezusa idlatego zasmucili siÄ™ bardzo, to Marek zaznacza wyraznie: Oni jednak nie rozumieli tych słów,a bali siÄ™ Go pytać.Tak wiÄ™c mamy tu do czynienia nie tylko ze swoistym otÄ™pieniem, ale i zbrakiem zdrowego rozsÄ…dku.Przecież powinny ich byÅ‚y interesować przyszÅ‚e losy Mistrza.Nie jest wykluczone jednak, że powodem bojazni uczniów byÅ‚a pamięć o niedawnym skarceniuPiotra, który po analogicznej zapowiedzi mÄ™ki usiÅ‚owaÅ‚ odwieść Mistrza od zamiaru udania siÄ™do Jerozolimy.Przed zapowiedziÄ… mÄ™ki znajduje siÄ™ u Marka wzmianka o tym, że Jezus przeszedÅ‚ przezGalileÄ™ nie zatrzymujÄ…c siÄ™ nigdzie na dÅ‚użej i nie życzÄ…c sobie, by o Nim mówiono, gdyżcelem Jego podróży byÅ‚a Jerozolima, gdzie miaÅ‚ być wydany w rÄ™ce ludzi.SPÓR O PIERWSZECSTWO (9,33 37)33Tak przyszli do Kafarnaum.Gdy byÅ‚ [już] w domu, zapytaÅ‚ ich: «O czym to rozprawialiÅ›cie wdrodze?» 34 Lecz oni milczeli, w drodze bowiem posprzeczali siÄ™ miÄ™dzy sobÄ… o to, kto z nich jestnajwiÄ™kszy.35 On usiadÅ‚, przywoÅ‚aÅ‚ Dwunastu i rzekÅ‚ do nich: «JeÅ›li kto chce być pierwszym, niechbÄ™dzie ostatnim ze wszystkich i sÅ‚ugÄ… wszystkich!» 36 Potem wziÄ…Å‚ dziecko, postawiÅ‚ je przed nimi iobjÄ…wszy je ramionami, rzekÅ‚ do nich: 37 «Kto jedno z tych dzieci przyjmuje w imiÄ™ moje, Mnieprzyjmuje; a kto Mnie przyjmuje, nie przyjmuje Mnie, lecz Tego, który Mnie posÅ‚aÅ‚».Wszystko zdaje siÄ™ przemawiać za tym, że ww.33 37 nie stanowiÅ‚y pierwotnie jednejcaÅ‚oÅ›ci.Spór o pierwszeÅ„stwo (33 35) tworzyÅ‚ odrÄ™bnÄ… caÅ‚ość, epizod zaÅ› z dzieckiem (36 37) to również króciutkie, niezależne opowiadanie.33 34.Bardzo też odbiega, zwÅ‚aszcza w części pierwszej, od wersji Mateuszowej relacjaMarka o sprzeczce uczniów o to, który z nich jest ważniejszy.Chęć okazania siÄ™ pierwszymcharakteryzowaÅ‚a nie tylko polityczno-narodowe, lecz także religijne ambicje każdego Izraelity(por.Mk 12,39; Ak 11,43).Jezus niejednokrotnie korygowaÅ‚ te bardzo niewÅ‚aÅ›ciwe tendencje(por.Mk 10,43; Ak 14,7 11; 22,24 27).Marek sugeruje myÅ›l, że uczniowie byli równieżświadomi wielkiej niestosownoÅ›ci tego sporu, zwÅ‚aszcza że miaÅ‚ on miejsce bezpoÅ›rednio pozapowiedzi mÄ™ki i Å›mierci Chrystusa.Dlatego też na pytanie Jezusa, o czym tak żywodyskutowali w drodze, odpowiedzieli caÅ‚kowitym, ale bardzo przecież wymownymmilczeniem.35 36.Jezus wiedziaÅ‚ jednak mimo to bardzo dobrze, czego dotyczyÅ‚y sprzeczki miÄ™dzyApostoÅ‚ami [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hanula1950.keep.pl