[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W języku JavaScript dostępne są także specjalne operatory powstałe poprzez połączenieoperatora przypisania (=) oraz innego operatora.Operatory powstałe z takiego połącze-nia nazywane są operatorami przypisania.Zostały one przedstawione w tabeli 19.3.Tabela 19.3.Operatory przypisania dostępne w języku JavaScriptOperator Przykład Opis+= a += bTen przykład równoważny jest poleceniu a = a + b.-= a -= bTen przykład równoważny jest poleceniu a = a - b.*= a *= bTen przykład równoważny jest poleceniu a = a * b./= a /= bTen przykład równoważny jest poleceniu a = a / b.%= a %= bTen przykład równoważny jest poleceniu a = a % b.Operatory + oraz += mogą być używane zarówno do operowania na liczbach,jak i na łańcuchach znaków.W przypadku użycia ich na łańcuchach znaków powodująpołączenie dwóch łańcuchów w jeden, na przykład, "łańcuch 1" + "łańcuch 2"daje w wyniku "łańcuch 1 łańcuch 2".Podstawy programowania w języku JavaScriptAby połączyć wszystkie procedury obsługi zdarzeń, tj.metody, parametry, funkcje,zmienne oraz operatory, JavaScript wprowadza prosty zbiór instrukcji przypominają-cych instrukcje dostępne w BASIC-u lub Javie.Jeśli masz jakiekolwiek doświadczenie programistyczne, to poświęcenie kilku minut naprzeglądnięcie dokumentacji firmy Netscape dotyczącej instrukcji w JavaScripcie po-zwoli Ci na rozpoczęcie pisania swoich własnych programów w tym języku.Jeśli jed-nak nie masz żadnego doświadczenia programistycznego, to w dalszej części tego roz-działu znajdziesz podstawowe informacje, które będą niezbędne w dalszej pracy. 560 Część 7.JavaScript i Dynamiczny HTMLCzym jest program?Niezależnie do używanego języka programowania, program jest zawsze zbiorem in-strukcji opisujących, w postaci zrozumiałej dla komputera, czynności, które chceszwykonać.W najprostszym przypadku wykonywanie programu rozpoczyna się na sa-mym początku listy instrukcji, po czym kolejno wykonywane są wszystkie, aż do same-go końca programu.Tak dzieje się w poniższym przykładzie:// początek programu - UWAGA: linie rozoczynające się symbolem '//'// traktowane są, jako komentarzdocument.write(document.title + "");document.write(location.toString());// koniec programuJednakże rzadko będziesz chciał, aby program był wykonywany w taki prosty sposób,od początku do końca, zwłaszcza w JavaScripcie, wypisanie komunikatu na stronieWWW jest znacznie prostsze w HTML-u niż w skryptach JavaScript.Z tego powoduwiększość języków programowania udostępnia grupę instrukcji umożliwiających mody-fikowanie sposobu wykonywania programu.Instrukcja ifPierwsza instrukcja, która pozwala na modyfikowanie sposobu wykonywania programunazywana jest instrukcją if.Umożliwia ona stworzenie bloków kodu, które zostanąwykonane wyłącznie w przypadku, gdy zostanie spełniony konkretny warunek.Załóżmy,że dysponujesz formularzem, w którym użytkownik powinien podać swoją płeć.W takimwypadku możesz powitać użytkownika w odpowiedni sposób, zależny od jego płci:if ( form.theSex.value == "male" ) {document.write("Dziękujemy Panu za odpowiedz");}if ( form.theSex.value == "female" ) {document.write("Dziękujemy Pani za odpowiedz");}Jeśli powyższy fragment kodu zostałby uruchomiony oraz właściwość form.theSex.valueprzyjęłaby wartość "male", to wykonana byłaby pierwsza metoda document.write().Jeśli jednak właściwość ta przyjęłaby wartość "female", to zostałaby wykonana drugametoda document.write().Blok kodu umieszczony z prawej strony instrukcji if powoduje porównanie wartościwłaściwości form.theSex.value z łańcuchem znaków "male".Porównanie to kon-trolowane jest przez operator porównania.W naszym przypadku operator == określa,czy obie wartości są równe.Wszystkie operatory porównania dostępne w języku Java-Script zostały przedstawione w tabeli 19.4.Tabela 19.4.Operatory porównania dostępne w języku JavaScript Rozdział 19.Tworzenie skryptów w języku JavaScript 561Operator Opis operatora Uwagi== Równy a == b: sprawdza, czy a jest równe b.!= Różny a != b: sprawdza, czy a jest różne od b.b: sprawdza, czy a jest większe od b.Instrukcja if & elsePoprzedni przykład możesz także zapisać w nieco odmienny sposób, używając postaciinstrukcji if, zawierającej instrukcję else:if ( form.theSex.value == "male" ) {document.write("Dziękujemy Panu za odpowiedz");}else {document.write("Dziękujemy Pani za odpowiedz");}W tym przykładzie nie potrzebujesz sprawdzenia drugiego warunku, w końcu jedenużytkownik jest tylko mężczyzną lub tylko kobietą.Dlatego też możesz użyć instrukcjielse, która informuje program o tym, aby w przypadku, gdy test wypadnie niepomyśl-nie, wykonana została druga metoda document.write.W obu powyższych przykładach, w miejscu wywołania metod document.write() mogłabyzostać podana dowolna ilość instrukcji, jedynym warunkiem jest to, że musiałyby one zostaćumieszczone wewnątrz odpowiedniej pary nawiasów klamrowych.PętleCzasami będziesz chciał, aby określona grupa instrukcji była wykonywana ściśle poda-ną ilość razy.Język JavaScript dostarcza dwóch rodzajów tak zwanych  pętli , czyli in-strukcji pozwalających na kilkukrotne wykonanie tej samej grupy instrukcji.Pierwszaz nich, zwana  pętlą for , jest idealna w sytuacjach, gdy chcesz, aby grupa instrukcjiwykonana została ściśle określoną ilość razy.Druga pętla,  while , lepiej nadaje się w sy-tuacjach, gdy ilość powtórzeń zależna jest od jakiegoś zewnętrznego warunku.Pętla forPodstawowa struktura pętli for wygląda następująco:for (var ilosc = 1; ilosc [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hanula1950.keep.pl