[ Pobierz całość w formacie PDF ] .”[24] Przeżycie istot skinnerowskich zagwarantowane jest szczęśliwym wykonaniem przez nie, posunięć właściwych jako pierwszych.Istoty popperowskie posługują się filtrem środowiska wewnętrznego, które zawiera wiele informacji o środowisku zewnętrznym i można w nim testować hipotezy, przed ich rzeczywistym użyciem.Samo myślenie o negatywnych posunięciach, pociąga za sobą myślenie o ich negatywnych skutkach.Zachodzi to bez wzmocnienia zewnętrznego i nazywane jest latentnym, czyli utajonym uczeniem się[25].Tę zdolność wykorzystywania zaczerpniętych ze środowiska zewnętrznego informacji, do preselekcji swych możliwych zachowań, posiada wiele gatunków zwierząt.Cechą wyróżniającą najwyższy poziom istot, nazywanych istotami gregoriańskimi, jest zdolność posługiwania się narzędziami.Narzędzia są nie tylko skutkiem działania inteligencji, lecz również istotnymi czynnikami jej rozwoju.Przyczyniają się one do niego, przekazując swoim użytkownikom część inteligencji potencjalnie zawartej w ich budowie i przeznaczeniu.Największe znaczenie ma potraktowanie słów jako narzędzi umysłu.Dzięki słowom oraz podobnym do nich narzędziom symbolicznym, istoty gregoriańskie konstruują coraz doskonalsze testery swych posunięć, wykorzystując do tego celu doświadczenie i inteligencję innych użytkowników języka.W ten sposób, na najwyższym poziomie Wieży Generowania i Testowania, dochodzi do wymiany i wspólnego użytkowania inteligencji całego gatunku.2.2.Ewolucja w mózgu.Równoległe istnienie światów: nauk fizykalnych i nauk intencjonalnych jest, zdaniem Dennetta, nie do zaakceptowania.Nie można zredukować zdarzeń mentalnych, opisywanych językiem intencjonalnym, do zdarzeń fizykalnych, opisywanych językiem nauk fizykalnych.Opierając się na tradycyjnych założeniach intencjonalności, nie można podać jednej teorii, ujednolicającej świat i opisującej to co mentalne i to co fizykalne, przy użyciu tych samych środków.Jako jedyne wyjście uznaje Dennett, zmodyfikowanie tez intencjonalnych tak, by intencjonalność poddała się wnikliwszemu badaniu.Dennett proponuje osiągnięcie tego poprzez odrzucenie zewnętrznych zachowań i skupienie się na stanach i zdarzeniach wewnętrznych.Oświadcza, że jego teoria powinna odnieść stany i zdarzenia cerebralne, do treści i znaczenia.Mówienie o sygnałach neuronalnych w mózgu, będących wynikiem pobudzenia organów zmysłów jest standardową praktyką neurofizjologów, lecz należy zastanowić się, co pozwala wyposażać te sygnały w określone treści i czy mogą to być treści porównywalne do tych, które zawarte są w naszych myślach.Ze względu na analogię opisu zachowania się umysłu ludzkiego i komputera, dla osiągnięcia swych celów Dennett proponuje użycie metafory komputerowej i zbadanie jej zastosowań.Możliwość przejawiania zachowań intencjonalnych wymaga zdolności przechowywania informacji.Chcąc uniknąć mistycznych rozwiązań tego problemu, za przechowywanie informacji odpowiedzialną należy uczynić pewną strukturę materialną.Ponadto musi to być przechowywanie, nazywane przez Dennetta przechowywaniem inteligentnym (intelligent storage).Przykładowo przechowywanie informacji przez komputer jest tylko zdolnością wydrukowania lub wyświetlenia na monitorze określonych liter lub symboli, w odpowiedzi na dane hasło.Sposób ten nie różni się specjalnie od staromodnego sposobu przechowywania informacji w książkach, na półkach bibliotek.Nazywany jest on przechowywaniem informacji tylko przez wzgląd na użytkowników komputera, którzy interpretują to, co pojawia się na jego wyjściu jako informacje.W podobnym sensie przechowują informacje pnie drzew, w postaci kręgów oznaczających lata lub pasma górskie, w postaci pokładów geologicznych oznaczających epoki.Nie przejawiają one zrozumienia zawartych w nich informacji, nie są przykładem przechowywania inteligentnego.Przechowywanie inteligentne wyróżnia się tym, że system w którym ono zachodzi zdolny jest zrobić z informacją coś więcej, niż samo tylko okazywanie formy jej zapisu.W wielu wypadkach trudno jest powiedzieć, co należałoby uznać za użycie informacji, ale pewne programy komputerowe robią, zdaniem Dennetta, z informacją dostatecznie wiele, by uznać je za przykłady przechowywania inteligentnego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhanula1950.keep.pl
|