[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] .I wszystkie zmysÅ‚y tak trzebaumartwiać, oczywiÅ›cie w miarÄ™ możnoÅ›ci.JeÅ›li bowiem nie można czegoÅ› uniknąć,wystarczy, że siÄ™ nie ma w tym upodobania, chociażby siÄ™ odczuwaÅ‚o te wrażenia.Niech dusza stara siÄ™ tym sposobem mieć zmysÅ‚y umartwione, wyzbyte z wszelkiegoupodobania, pogrążone jakby w ciemnoÅ›ciach.Przy takiej pilnoÅ›ci w krótkim czasie wielepostÄ…pi.(s.182)5.Dla umartwienia i uspokojenia czterech namiÄ™tnoÅ›ci naturalnych, którymi sÄ…: radość,nadzieja, lak i ból, a z których uzgodnienia i uspokojenia wypÅ‚ywajÄ… wyżej wspomniane iwszystkie inne korzyÅ›ci, należy zastosować caÅ‚kowicie wystarczajÄ…cy Å›rodek, który podam.BÄ™dzie to zródÅ‚em wielu cnót i zasÅ‚ug.6.UsiÅ‚uj zawsze skÅ‚aniać siÄ™:nie ku temu co Å‚atwiejsze, lecz ku temu co trudniejsze;nie do tego co przyjemniejsze, lecz do tego co nieprzyjemne;nie do tego co smakowitsze, lecz do tego co niesmaczne;nie do tego co daje spoczynek, lecz do tego co wymaga trudu;nie do tego co daje pociechÄ™, lecz do tego co nie jest pociechÄ…;nie do tego co wiÄ™ksze, lecz do tego co mniejsze;nie do tego co wzniosÅ‚e i cenne, lecz do tego co niskie i wzgardzone;nie do tego aby pragnąć czegoÅ›, lecz do tego by nie pragnąć niczego, nie szukajÄ…c tego colepsze wÅ›ród rzeczy stworzonych, ale tego co gorsze.Pragnij z miÅ‚oÅ›ci dla Chrystusa dojść do zupeÅ‚nego ogoÅ‚ocenia, ubóstwa i oderwania siÄ™ odwszystkiego, co jest na Å›wiecie.7.WysiÅ‚ki te trzeba podejmować caÅ‚ym sercem i z ulegÅ‚oÅ›ciÄ… woli.Bo jeÅ›li szczerze przystÄ…pisiÄ™ do nich, speÅ‚niajÄ…c je starannie i roztropnie, wkrótce znajdzie siÄ™ w nich wielkÄ… rozkosz ipociechÄ™.8.Wystarcza wiernie speÅ‚niać to, o czym mówiliÅ›my, aby wejść w noc zmysłów.DlawiÄ™kszego pożytku podamy jeszcze inny sposób ćwiczenia siÄ™, który nas nauczy jakumartwiać: pożądliwość ciaÅ‚a, pożądliwość oczu i pychÄ™ żywota; o nich to mówi Å›w.Jan, iżpanujÄ… na Å›wiecie (J 2, 16) i z nich powstajÄ… wszystkie inne pożądania.9.Po pierwsze, usiÅ‚ować upokarzać siÄ™ w czynach i pragnąć, by inni nas upokarzali [i to jestprzeciw pożądliwoÅ›ci ciaÅ‚a] (16).Po drugie, upokarzać siÄ™ w sÅ‚owach i pragnąć, by inni z nami to czynili [i to jest przeciwpożądliwoÅ›ci oczu].Po trzecie, upokarzać siÄ™ w myÅ›lach i pragnąć, by inni tak o nas myÅ›leli [i to jest przeciwpysze żywota].10.Na zakoÅ„czenie tych przestróg i wskazaÅ„ wypada przytoczyć tutaj te wiersze, którenapisaÅ‚em w Drodze na GorÄ™ (17), której obraz zamieszczony jest na poczÄ…tku tej książki.Wwierszach tych zawarta jest nauka, jak wejść na szczyt góry, to jest do wysokiegozjednoczenia z Bogiem.I chociaż jest tam mowa głównie o rzeczach czysto duchowych iwewnÄ™trznych, częściowo jednak traktujÄ… one i o duchu niedoskonaÅ‚oÅ›ci w tym, co zmysÅ‚owei zewnÄ™trzne.Widać to z dwóch dróg po obu stronach Å›cieżki doskonaÅ‚oÅ›ci.W tym wiÄ™cznaczeniu, to jest co do części zmysÅ‚owej, należy je tu stosować.W drugiej zaÅ› części tej nocybÄ™dÄ… one dotyczyÅ‚y części duchowej.11.Wiersze te sÄ… nastÄ™pujÄ…ce:- By dojść do smakowania wszystkiego, nie chciej smakować czegoÅ› w niczym.- By dojść do posiadania wszystkiego, nie chciej posiadać czegoÅ› w niczym.- By dojść do tego, byÅ› byÅ‚ wszystkim, nie chciej być czymÅ› w niczym.- By dojść do poznania wszystkiego, nie chciej poznawać czegoÅ› w niczym.- By dojść do tego, w czym nie masz upodobania, musisz iść przez to, w czym nie maszupodobania.- By dojść do tego, czego nie poznajesz, musisz iść przez to, czego nie poznajesz.- By dojść do tego, czego nie posiadasz, musisz iść przez to, czego nie posiadasz.- By dojść do tego, czym nie jesteÅ›, musisz iść przez to, czym nie jesteÅ›.SPOSÓB NIESTAWIANIA PRZESZKÓD WSZYSTKIEMU12.- Gdy zatrzymasz siÄ™ nad czymÅ›, przestajesz dążyć do wszystkiego.- Albowiem by dojść caÅ‚kowicie do wszystkiego, musisz zaprzeć siÄ™ siebie caÅ‚kowicie wewszystkim.- A gdy dojdziesz do posiadania wszystkiego, masz to posiadać, nie pragnÄ…c niczego.- BojeÅ›li chcesz mieć coÅ› we wszystkim, nie posiÄ…dziesz w Bogu twojego czystego skarbu.(.184)13.W takim ogoÅ‚oceniu duch znajdzie swój pokój i odpocznienie.Ponieważ nie ubiega siÄ™ zaniczym, nic go nie bÄ™dzie mÄ™czyÅ‚o w drodze wzwyż i nic nie bÄ™dzie go pociÄ…gaÅ‚o w dół,bÄ™dzie bowiem w samym Å›rodku swej pokory.Skoro zaÅ› czego żąda, już tym samym siÄ™utrudzÄ….RozdziaÅ‚ 14ObjaÅ›nia drugi wiersz strofy:UdrÄ™czeniem miÅ‚oÅ›ci rozpalona1.ObjaÅ›niliÅ›my już pierwszy wiersz tej strofy, która mówi o nocy zmysłów.StaraliÅ›my siÄ™wytÅ‚umaczyć, jaka jest ta noc zmysłów i dlaczego siÄ™ nazywa nocÄ…; wskazaliÅ›my równieżporzÄ…dek i sposób, jakiego trzeba siÄ™ trzymać, by wejść w niÄ… czynnie.Należy teraz z koleizastanowić siÄ™ nad wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciami i przedziwnymi skutkami tej nocy.StreszczajÄ… siÄ™ one wdalszych wierszach wspomnianej strofy, które pokrótce omówiÄ™, by je objaÅ›nić, jak to nawstÄ™pie przyrzekÅ‚em.PrzejdÄ™ nastÄ™pnie do drugiej ksiÄ™gi, która bÄ™dzie traktowaÅ‚a o drugiejczęści tej nocy, to jest o nocy ducha2.Mówi wiÄ™c dusza, że UdrÄ™czeniem miÅ‚oÅ›ci rozpalona przeszÅ‚a tÄ™ ciemnÄ… noc zmysłów idoszÅ‚a do zjednoczenia z UmiÅ‚owanym.Dla zwyciężenia bowiem wszystkich pożądaÅ„ iwyzbycia siÄ™ upodobania we wszystkich rzeczach, do których miÅ‚ość i skÅ‚onność uczuciowazapala wolÄ™, by siÄ™ nimi radowaÅ‚a, trzeba byÅ‚o wiÄ™kszego ognia, rodzÄ…cego siÄ™ z innej,wiÄ™kszej miÅ‚oÅ›ci.TÄ… miÅ‚oÅ›ciÄ… jest jej UmiÅ‚owany.W Nim zÅ‚ożywszy upodobanie i z NiegoczerpiÄ…c siÅ‚Ä™, bÄ™dzie miaÅ‚a dość mocy i wytrwaÅ‚oÅ›ci, by z Å‚atwoÅ›ciÄ… porzucić wszystko inne.Aby mieć siÅ‚Ä™ do zwyciężenia pożądliwoÅ›ci zmysÅ‚owych, nie tylko trzeba mieć miÅ‚ość doOblubieÅ„ca, lecz trzeba być tÄ… miÅ‚oÅ›ciÄ… rozpalonym i to wÅ›ród udrÄ™k
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhanula1950.keep.pl
|