[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] .24.7).Pliniusz przyznaje \e TantalisznikÅ‚o z powierzchni na skutek trzÄ™sienia ziemi (Historia naturalna,11.93), ale przekazuje, \e najego miejscu powstaÅ‚y trzy kolejne miasta, zanim teren ten zostaÅ‚ ostatecznie zalany wodÄ…(Historia naturalna, V.31).2.Jednak historyczna koncepcja Strabona, jeÅ›li nawet prawdopodobna z archeologicznegopunktu widzenia, nie tÅ‚umaczy zwiÄ…zków Tantala z Argos, Koryntem i Miletem kreteÅ„skim.Zawieszona nad nim w Tartarze skaÅ‚a, mogÄ…ca spaść w ka\dej chwili, identyfikuje go z Syzyfemz Koryntu, którego podobna wieczysta kara wydedukowana zostaÅ‚a z obrazu przedstawiajÄ…cegotytana sÅ‚oÅ„ca z wysiÅ‚kiem popychajÄ…cego tarczÄ™ sÅ‚onecznÄ…'j>od górÄ™ po nieboskÅ‚or;ie ku zenitowi(zob.67.2).Scholiasta Pindara niejasno zdawaÅ‚ sobie sprawÄ™ z tej identycznoÅ›ci, ale ukaranie'Tantala tÅ‚umaczyÅ‚ racjonalistycznie zapisujÄ…c: "niektórzy uwa\ajÄ…, \e kamieÅ„ przedstawiasÅ‚oÅ„ce.Tantal zaÅ›, jako fizyk, pÅ‚aci karÄ™ za udowodnienie, \e sÅ‚oÅ„ce jest masÄ… rozpalonego dobiaÅ‚oÅ›ci metalu" (scholia do Ód olimpijskich Pindara, I.97).Obraz tytana sÅ‚oÅ„ca poÅ‚Ä…czonobÅ‚Ä™dnie z innym obrazem, przedstawiajÄ…cym czÅ‚owieka umÄ™czonego, wyglÄ…dajÄ…cego przezsplÄ…tane gaÅ‚Ä™zie drzewa owocowego i pogrÄ…\onego po szyjÄ™ w wodzie - kara, którÄ… retorowieprzedstawiali jako alegoriÄ™ ilustrujÄ…cÄ… los bogaczy i chciwców (Serwiusz o Eneidzie Wergiliusza,VI.603; Fulgencjusz, Kompendium mitologiczne, 11.18).JabÅ‚ka, figi, gruszki i temu podobnezawieszone nad gÅ‚owÄ… Tantala, nazywa Fulgencjusz "owocami Morza Martwego", o których_Tertulian pisze, \e "gdy tylko dotknie siÄ™ ich#palcem, jabÅ‚ko przemienia siÄ™ w popiół".3.By zrozuxnieć tÄ™ scenÄ™, nale\y pamiÄ™tać, \e Tmolosa, ojca Tantala, przedstawiano z czoÅ‚emuwieÅ„czonym gaÅ‚Ä…zkami dÄ™bowymi, a syn jego, Pelops, którego wnuk równie\ nosiÅ‚ imiÄ™ Tantala(zob.112c), byÅ‚ czczony jako heros obrzÄ™dami w Olimpii, w których udziaÅ‚ braÅ‚ "gajowy Zeusa".Poniewa\, jak to obecnie ju\ wszyscy przyznajÄ…, przestÄ™pcy w Tartarze byli bogami lub herosamiepoki przedolimpijskiej, Tantal musiaÅ‚ przedstawiać Å›wiÄ™tego króla przybranego w obwieszoneowocami gaÅ‚Ä™zie, podobne do tych, które noszono podczas Oschoforiów (zob.98w).Króla tego336 108.3-108.8wrzucano do rzeki jako: farmakosa - obyczaj przetrwaÅ‚ w obrzÄ™dach Zielonego Jerzego na wsibaÅ‚kaÅ„skiej i zostaÅ‚ opisany przez Frazera.Czasownik angielski tantalize ("drÄ™czyć zÅ‚udnÄ…nadziejÄ…, Å‚udzić"), wywodzÄ…cy siÄ™ z mitu, utrudniaÅ‚ uczonym zrozumienie faktu, \e mÄ™ki Tantalanie byÅ‚y spowodowane pragnieniem, lecz strachem przed utopieniem siÄ™ i spaleniem na stosie-los taki przypadÅ‚ jego brzydkiemu synowi Broteasowi.4.Być mo\e ma racjÄ™ Platon w Kratylosie (28), kiedy wywodzi imiÄ™ Tantalos od sÅ‚owatalantatos, "najnieszczęśliwszy", powstaÅ‚e z tego samego rdzenia tla, "cierpieć" albo "wytrzy-mać", od którego pochodzÄ… imiona Atlasa i Telamona, herosów dÄ™bu.Lecz talanteuein znaczy"wa\yć pieniÄ…dze" i mo\e odnosić siÄ™ do jego bogactw, talanteuesthai zaÅ› mo\e oznaczać"przechylać siÄ™ z boku na bok" - a w ten sposób chodziÅ‚ Å›wiÄ™ty król majÄ…c sparali\owane udo,(zob.23.1 ).Wydaje siÄ™ wiÄ™c, \e Tantal jest zarówno tytanem sÅ‚oÅ„ca, jak i królem leÅ›nym, któregokult dotarÅ‚ do Azji Mniejszej z Grecji przez KretÄ™ - Pandareus przedstawiany jest jakoKreteÅ„czyk - w poÅ‚owie drugiego IysiÄ…clecia przed Chr., po czym pod kóniec tego\ tysiÄ…clecia,kiedy upadek imperium Hetytów zmusiÅ‚ zamo\nych kolonistów z Azji Mniejszej, mówiÄ…cych pogrecku, do porzucenia ich miast, ponownie przeniesiony do Grecji.5.ZapisujÄ…c, \e Tantal bywaÅ‚ czÄ™stym goÅ›ciem na Olimpie, mitografowie przyznawali, \eniegdyÅ› kult jego dominowaÅ‚ na Peloponezie, i chocia\ wprowadza siÄ™ wyrazne rozró\nieniemiÄ™dzy ucztami, na które go zapraszano, a ucztami, na które zapraszaÅ‚ bogów, głównÄ… potrawÄ…byÅ‚a zapewne ta sama zupa, czernina, którÄ… kanibalistyczni pasterze arkadyjscy nale\Ä…cy dokultu dÄ™bu przygotowywali dla Wilczego Zeusa (zob.38b).Nie jest zapewne przypadkiem, \ew Normandii Zielonego Jerzego zwano "Zielonym Wilkiem" i dawniej rzucano \ywego narozpalony stos podczas letniego przesilenia.Zjedzenie Pelopsa nie jest jednak bezpoÅ›redniozwiÄ…zane z kultem wilka.Pozycja Pelopsa jako faworyta Posejdona, jego imiÄ™, "ciemna twaxz",i legenda o barku z koÅ›ci sÅ‚oniowej wskazywaÅ‚yby raczej na kult morÅ›wina na Przesmyku (zob.8.3i 70.5) - nazwa "delfin" w jÄ™zyku greckim obejmuje równie\ morÅ›wina - i Å›wiadczyÅ‚yby o tym, \ePalladium, podobno zrobione z jego koÅ›ci (zob.159.3 i 166h) byÅ‚o przedmiotem kultowym z koÅ›cisÅ‚oniowej.TÅ‚umaczyÅ‚oby to, dlaczego ramiÄ™ Pelopsa wedÅ‚ug scholiasty Ód olimpijskich Pindara(I.37) zjadÅ‚a bogini morska Tetyda, a nie Demeter.Na staro\ytnym posÄ…gu w Figalu Demetero koÅ„skiej gÅ‚owie przedstawiono w pozycji siedzÄ…cej, z goÅ‚Ä™biem w jednej rÄ™ce, w drugiej zaÅ›z delfinem (albo morÅ›winem), i jak to Pauzaniasz wyraznie pisze: "Dlaczego wizerunek takwÅ‚aÅ›nie zostaÅ‚ zrobiony, jest jasne dla ka\dego, kto studiowaÅ‚ mitologiÄ™" (VIII.43.3).Chodzi muo to, \e bogini przewodniczyÅ‚a kultowi konia, dÄ™bu i morÅ›wina.6.Ten staro\ytny mit wprawiaÅ‚ pózniejszych mitografów w zakÅ‚opotanie.Nie zadowoliwszysiÄ™ obronÄ… Demeter przed zarzutem Å›wiadomego ludo\erstwa i zaprzeczajÄ…c z oburzeniem,jakoby bogowie jedli to, co im podano, do ostatniego kÄ™ska, wynalezli przesadnie racjonalistycz-ne tÅ‚umaczenie mitu.Tantal ich zdaniem byÅ‚ kapÅ‚anem, który wyjawiÅ‚ tajemnice Zeusa niewtajemniczonym.Bogowie pozbawili go wiÄ™c godnoÅ›ci kapÅ‚aÅ„skiej, a syna jego ukarali brzydkÄ…chorobÄ…, ale lekarze go pociÄ™li i zaÅ‚atali przeszczepionymi kośćmi, pozostawiajÄ…c szramy.WyglÄ…daÅ‚ jak gdyby go pociÄ™to i zeszyto z powrotem (Tzetzes, O Likofronie,152).7.Kradzie\ zÅ‚otego brytana przez Pandareusa nale\y odczytaćjako kontynuacjÄ™ kradzie\yCerbera dokonanej przez Heraklesa, co Å›wiadczyÅ‚oby o zlekcewa\eniu przez Achajów Å›miertelnejklÄ…twy symbolizowanej przez psa, gdy zagarniali obiekt kultowy poÅ›wiÄ™cony bogini ziemi Rei(babce Tantala) i nadawali suwerennÄ… wÅ‚adzÄ™ jego posiadaczowi.Boginie olimpijskie otwarcienakÅ‚aniaÅ‚y Pandareusa do kradzie\y, a pies, chocia\ byÅ‚ wÅ‚asnoÅ›ciÄ… Rei, strzegÅ‚ sanktuariumcorocznie umierajÄ…cego kreteÅ„skiego Zeusa.Tak wiÄ™c mit nie dotyczy pierwotnego pogwaÅ‚ceniasanktuarium Rei przez Achajów, lecz chwilowego odzyskania obiektu przez wyznawców bogini.8.Nie wiadomo, jaki wÅ‚aÅ›ciwie przedmiot kultowy zostaÅ‚ skradziony.MógÅ‚ to być zÅ‚otybaranek, symbol wÅ‚adzy zwierzchniej Pelopidów, albo berÅ‚o uwieÅ„czone kukuÅ‚kÄ…, które, jakwiadomo, Zeus ukradÅ‚ Herze, albo te\ worek-egida ze swÄ… tajnÄ… zawartoÅ›ciÄ….Nie wydaje sig, abyto byÅ‚ zÅ‚oty pies, poniewa\ pies nie stanowiÅ‚ przedmiotu kultu, ale byÅ‚ stra\nikiem przedmiotu108.8-109.d 337kultowego, chyba \e mamy tu do czynienia z wersjÄ… walijskiego mitu o Amathaonie ap Donie,który ukradÅ‚ psa od Arawna ("wymowy"), króla Annwm ("Tartaru"), i dziÄ™ki temu odgadÅ‚ tajneimiÄ™ Brana (White Goddess, s.30 i 48-53).9.Trzy córki Pandareusa, z których jedna, Kamejro, nosi to samo imiÄ™ co najmÅ‚odsza z TrzechMojr rodyjskich (zob.60.2), sÄ… potrójnÄ… boginiÄ… upokorzonÄ… przez Zeusa za bunt jej wyznawćów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhanula1950.keep.pl
|