[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Widać z tych słów, że główne przymioty i cnoty,które tam poznał Mojżesz w Bogu, to były: wszechmoc, panowanie, bóstwo, miłosierdzie,sprawiedliwość, prawda i prawość Boga, czyli było (s.759) to najwyższe poznanie Boga.Aponieważ stosownie do poznania udzieliła mu się i podobna miłość, więc była to najwyższarozkosz i kosztowanie miłości, które tam otrzymał.5.I należy zaznaczyć, że rozkosz, jaką dusza otrzymuje w porywie miłości, udzielona jejprzez ogień światła tych pochodni, jest niewypowiedziana i bezmierna, gdyż pochodzi odrozlicznych pochodni, z których każda rozpala ją miłością.Również żar jednej potęguje żardrugiej i płomień jednej zwiększa płomień drugiej, tak jak blask jednej zwiększa blaskdrugiej, gdyż przez jakikolwiek jeden przymiot Boga poznaje się inny.Tak więc wszystkieone razem są jednym światłem i jednym ogniem i każda z osobna jest również jednymświatłem i jednym ogniem.Dusza, pochłonięta całkowicie przez te czułe płomienie, jest subtelnie zraniona miłością przezkażdy z nich, a przez wszystkie razem jeszcze głębiej zostaje zraniona i ożywiona w miłościżycia Bożego.I widzi wtedy dobrze, że ta miłość jest miłością życia wiecznego, w którym sązebrane wszystkie dobra.Odczuwając to poznaje wtedy dobrze prawdę tych słów Oblubieńcaz Pieśni nad pieśniami: Pochodnie miłości, to pochodnie ognia i płomieni (8, 6).Jakże sąpiękne kroki twoje w trzewikach, córko książęca! (7, 7).Któż może wypowiedziećwspaniałość i urok twych rozkoszy i twego majestatu w przedziwnym odblasku i miłościtwych świateł?6.Opowiada Pismo święte, że w starożytności jedna z tych pochodni przeszła przedAbrahamem i przejęła go wielkim, pełnym mroku przerażeniem, bo była to pochodniasurowej sprawiedliwości, która miała w przyszłości dosięgnąć Chananejczyków (Rdz 15,12-17).Lecz te pochodnie poznania Boga, które łagodnie i miłośnie zalewają cię blaskiem, o duszoubogacona, o ileż więcej przynoszą ci światła i rozkoszy miłości, niż tamta sprawiła lęku iciemności Abrahamowi! O, jak wielka, wzniosła i różnolita jest twa rozkosz! We wszystkichbowiem i od wszystkich odczuwasz szczęście i miłość, gdyż Bóg według swych przymiotów idoskonałości udziela się twym władzom.Jeśli ktoś kocha i daje dary drugiemu, daje mu i kocha go według swego stanu i właściwości.Tak i twój Oblubieniec, o duszo, będąc w tobie, daje ci łaski według swojej godności: jestwszechmocny, więc obdarowuje cię dobrem i kocha cię z wszechmocą; jest mądry, więcodczuwasz, że świadczy ci dobrodziejstwa i kocha cię z mądrością; (s.760) jest nieskończeniedobry, więc czujesz, że kocha cię z dobrocią; jest święty, więc widzisz, że kocha cię i daje ciłaski z świętością; jest sprawiedliwy, więc kocha cię i obdarowuje sprawiedliwie; jestmiłosierny, łaskawy i łagodny, więc czujesz Jego miłosierdzie, łaskawość, łagodność; jestrównież potężnym, wzniosłym i delikatnym bytem, odczuwasz zatem, że kocha cię z mocą,wzniosie i delikatnie; jest promienny i czysty, czujesz więc, że z największą czystością ciękocha; jest prawdziwy, więc naprawdę cię kocha; jest wspaniałomyślny, więc poznajesz, żekocha cię i obdarza łaskami z całą wspaniałomyślnością, dla twego dobra tylko, bez żadnegoswego interesu; a ponieważ jest mocą największej pokory, z największą dobrocią iszacunkiem cię kocha i równa cię z sobą; a ukazując ci się radośnie na tych drogach (Mdr 6,17) poznania Siebie, ze swym obliczem pełnym łask, mówi ci w tym zjednoczeniu kunajwyższej twej radości: jestem twoim i dla ciebie i podobam sobie w tym, że jestem tym,czym jestem, by móc być twoim i oddać się tobie!7.Któż więc może wypowiedzieć, co odczuwasz wtedy, o szczęśliwa duszo, widząc się takkochaną i tak wysoce uwielmożnioną? Łono twoje, którym jest wola twoja, jest podobne, jakoblubienicy z Pieśni nad pieśniami, do brogu pszenicy, otoczonego liliami (7, 2), albowiemprzy tych ziarnach chleba żywota, które razem pożywasz, lilie otaczających cię cnótnapełniają cię rozkoszą [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hanula1950.keep.pl