[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dotyczy to zwÅ‚aszcza administracji centralnej.Wszystkie natomiast organizacje formalne, zwane biurokratami, majÄ… wpisanÄ… w siebie zasadniczÄ…sprzeczność miÄ™dzy zasadami swego funkcjonowania a zasadami demokracji.DostrzegÅ‚ jÄ… Robert Michels(1876--1936) i nazwaÅ‚ \elaznym prawem oligarchii.AnalizujÄ…c powstawanie i dziaÅ‚anie partiipolitycznych, stwierdziÅ‚, \e w wielkich, zÅ‚o\onych spoÅ‚eczeÅ„stwach ludzie nie mogÄ… w pojedynkÄ™ wyra\aćswoich potrzeb i skutecznie bronić wÅ‚asnych interesów, wobec czego muszÄ… stowarzyszać siÄ™ i tworzyćorganizacjÄ™.Jednak\e kiedy ju\ jÄ… utworzÄ…, okazuje siÄ™ ona zazwyczaj na tyle du\a, \e niemo\liwe staje siÄ™nie tylko bezpoÅ›rednie uczestniczenie ka\dego z czÅ‚onków w jej pracach, ale nawet ogarniÄ™cie caÅ‚oÅ›ci jejpotrzeb.KoniecznoÅ›ciÄ… staje siÄ™ stworzenie specjalistycznego, biurokratycznego aparatu wykonawczego ipowierzenie prawa podejmowania decyzji przywódcom.W rezultacie organizacja, która powstaÅ‚a wcelu reprezentowania zrzeszonych w niej czÅ‚onków, pozbawia ich mo\liwoÅ›ci podejmowania decyzji.Zczasem wyniesieni na szczyt przywódcy uczÄ… siÄ™ politycznej gry i manipulowania czÅ‚onkami przez selekcjÄ™udostÄ™pnianych im informacji, zwoÅ‚ywanie zebraÅ„ w dogodnych dla siebie terminach i zgÅ‚aszaniewniosków w momencie i w sposób zapewniajÄ…cy ich przyjÄ™cie.Poniewa\ przywódcy decydujÄ… o doborzepersonelu i awansach, mogÄ… stworzyć popierajÄ…cy ich zespól.Ostatecznie ich pierwszoplanowÄ… troskÄ… stajesiÄ™ utrzymanie wÅ‚asnej pozycji i umocnienie wÅ‚adzy, realizacja zaÅ› celów, dla których organizacja zostaÅ‚apowoÅ‚ana, schodzi na plan dalszy.Wielkim pytaniem współczesnoÅ›ci jest pytanie o to, w jakiej mierze \elazne prawo oligarchii dziaÅ‚a napoziomie paÅ„stw uznawanych za demokratyczne.Jest to pytanie o dystrybucjÄ™ wÅ‚adzy w tych\epaÅ„stwach i charakter ich politycznych elit. 412 Część piÄ…ta.InstytucjeElity i demokracjaPotocznie przez elitÄ™ rozumiane sÄ… osoby wyró\niajÄ…ce siÄ™ szczególnymi dokonaniami w jakiejÅ› dziedzinie.Takich elit jest wiele w ka\dym spoÅ‚eczeÅ„stwie: kulturalna, intelektualna, biznesowa etc.Jednak\e niewszystkim z nich badacze elit poÅ›wiÄ™cajÄ… jednakowÄ… uwagÄ™.W centrum ich zainteresowaÅ„ sÄ… elitypolityczne.SkÅ‚adajÄ… siÄ™ one z osób, które - zajmujÄ…c wysokie pozycje w wielkich i wpÅ‚ywowychorganizacjach, zwÅ‚aszcza partiach politycznych - mogÄ… w sposób staÅ‚y i znaczÄ…cy oddziaÅ‚ywać na ksztaÅ‚tdecyzji politycznych.Klasykami problematyki elit w socjologii sÄ… Vilfredo Pareto (1848--1923) i Gaetano Mosca (1858-1941).Obaj za najwa\niejszy podziaÅ‚ spoÅ‚eczny uwa\ali podziaÅ‚ na rzÄ…dzÄ…cych (elitÄ™) i rzÄ…dzonych (masy).Przywszystkich ró\nicach, jakie wystÄ™powaÅ‚y miÄ™dzy ich poglÄ…dami, obaj tak samo sceptycznie zapatrywali siÄ™na mo\liwość realizacji ustroju demokratycznego, w którym wszyscy obywatele mieliby zapewnionyrówny wpÅ‚yw na decyzje polityczne.Niezale\nie od ich szczegółowych poglÄ…dów, a tak\e politycznych sympatii, ich wspólnÄ… zasÅ‚ugÄ… jestukazanie problemu relacji miÄ™dzy istnieniem elit politycznych a demokracjÄ….StaÅ‚ siÄ™ on jednym zcentralnych problemów tak teorii elit, jak i teorii demokraq'i (Wasilewski 1995: 185).Zwrócenie uwagi na elity spowodowaÅ‚o, \e demokraqÄ™ zaczÄ™to pojmować miÄ™dzy innymi jako metodÄ™wyboru elity wÅ‚adzy (Widmaier 1995), rolÄ™ zaÅ› obywateli jako odrzucanie lub aprobowanie w kolejnychwyborach przywódców politycznych, czyli elit, które prowadzÄ… ze sobÄ… konkurencyjnÄ… walkÄ™ o gÅ‚osywyborców.Tak pojmowana demokracja jest zinstytucjonalizowanÄ… walkÄ… elit politycznych o uzyskanie odobywateli mandatu na sprawowanie wÅ‚adzy (Wasilewski 1995: 187).W teoriach elit sÄ… dwa naczelne pytania dotyczÄ…ce ich relacji z demokracjÄ…." Jedno jest pytaniem o to, czy na decyzje polityczne ma wpÅ‚yw wiele elit reprezentujÄ…cych interesyró\nych odÅ‚amów spoÅ‚ecznych, czy te\ wszystkie one tworzÄ… razem jednÄ… elitÄ™ wÅ‚adzy.Czy wiÄ™c wdanym spoÅ‚eczeÅ„stwie istnieje zaprzeczajÄ…cy demokracji monopol wÅ‚adzy, czy te\ go nie ma? Kwestia ta jestuwa\ana za rozstrzygalnÄ… empirycznie (Wasilewski 1995: 188)." Drugie pytanie jest pytaniem o to, w jakich warunkach istnienie elit nie zagra\a demokracji, a nawet jÄ…utwierdza.Za podstawowy warunek uwa\ane jest poszanowanie przez elity demokratycznych reguÅ‚ gry iuznawanie przez nie wartoÅ›ci demokratycznych instytucji.Jak piszÄ… badacze tej problematyki, demokratyczna stabilność wymaga, aby elity postrzegaÅ‚y politykÄ™ raczej jako «przetarg» ni\ «wojnÄ™», a jejwynik jako  wartośćRozdziaÅ‚ XVII.Sfera polityki 413dodanÄ… a nie «sumÄ™ zerowÄ…»" (Burton, Gunther, Higley 1995: 16).Inni zaÅ› stwierdzajÄ…, \e stabilnośćustroju demokratycznego zale\y od odpowiedzialnoÅ›ci i profesjonalizmu elit (Higley, Pakulski 1999:119). UwagÄ™ badaczy elit przyciÄ…gajÄ… te\ takie kwestie, jak kontakty miÄ™dzy elitami a głównymi siÅ‚amispoÅ‚ecznymi, tempo i wzory zmiany elit oraz rola elit w transformatach ustrojowych w porównaniu zinnymi zbiorowymi aktorami, takimi jak masowe ruchy spoÅ‚eczne czy klasy (niezale\nie od ichrozumienia).Wszystkie one sÄ… przedmiotem rozwa\aÅ„ i dyskusji politologów oraz socjologów tak wodniesieniu do poszczególnych spoÅ‚eczeÅ„stw, jak i na pÅ‚aszczyznie ogólnej teorii.ROZDZIAA XVIIISfera ekspresyjno-integracyjna1.Edukacja 4172.Kultura symboliczna spoÅ‚eczeÅ„stwa masowego 4243.Religia 431CzÅ‚owiek, tak jak wszystkie istoty \ywe, potrzebuje bezpiecznego schronienia, ochrony przed zimnem,po\ywienia i mo\liwoÅ›ci reprodukcji.Jednak potrzeby czÅ‚owieka nie ograniczajÄ… siÄ™ do tego, co jestniezbÄ™dnym warunkiem przetrwania fizycznego.Odczuwa tak\e potrzebÄ™ wyra\ania uczuć oraz impulsówtwórczych, równie\ poczucia Å‚Ä…cznoÅ›ci z innymi ludzmi i uczestniczenia we wspólnocie.SÄ… to wÅ‚aÅ›ciweludziom potrzeby, które okreÅ›la siÄ™ mianem ekspresyjno-integracyjnych. Z potrzeb tych wyrasta kultura symboliczna (zob.Kultura symboliczna, s.87), a ich zaspokajaniu sÅ‚u\ywiele instytucji zwiÄ…zanych zarówno z jej sferÄ…, jak i sferÄ… oÅ›wiaty oraz religii.Sposoby zaspokajania tych potrzeb ksztaÅ‚tujÄ… siÄ™ współczeÅ›nie w warunkach spoÅ‚eczeÅ„stwaprzemysÅ‚owego, które jest spoÅ‚eczeÅ„stwem masowym, to jest takim, o którego obliczu decydujÄ… nie elity,ale masy [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hanula1950.keep.pl