[ Pobierz całość w formacie PDF ] .Musiała się więc ona rozwinąć z elementów, które nią nie były, a prześledzenie przekształceń prowadzących do wytworzenia się jej fenomenu w pełni, powinno pomóc w zrozumieniu jej natury.Należy odrzucić “czarna skrzynkę” świadomości obecną w behawioralnym badaniu zachowań zewnętrznych i zająć się świadomością od wewnątrz.Zamiast prób dociekań mechanizmów w mózgu, które mogłyby wyjaśnić dane zachowanie Dennett proponuje rozważenie ewolucji mechanizmów mózgowych, od prostych do coraz bardziej złożonych i stwierdzenie, które z nich będą mogły wyjaśnić skomplikowane schematy zachowań.Rozpoczyna od rozróżnienia na powody istnienia świadomości, którym przypisuje treść, a więc zakłada istnienie umysłu oraz przyczyny traktowane czysto mechanicznie, w żadnym sensie nie mentalne.Świadomość zaczęła rozwijać się w świecie, w którym były tylko przyczyny, nie było teleologii ani żadnego rodzaju dóbr.Od momentu, w którym pojawiły się pierwsze proste samoreproduktory, mówić można o celu, którym była samoreprodukcja.Dobrem było wszystko, co jej służyło.Samoreproduktory, by zapewnić sobie przetrwanie, musiały nauczyć się rozpoznawać to, co przetrwaniu służy, co mu zagraża i co jest mu obojętne.Kiedy zaczęły one chronić swe istnienie musiały wyznaczyć linię podziału pomiędzy sobą a światem.Musiały więc, pisze Dennett, stać się egoistyczne.Ich systemy rozpoznawania, takie jakie mają np.antyciała w systemie immunologicznym, oparte są o prostą zasadę zamka i klucza.Te naturalnie powstałe mechanizmy nie mają zdolności przewidywania.Złożone są z wielu elementów, z których każdy spełniać może kilka różnych funkcji.Wzorowanie rozumowań na strukturze budowy mechanizmów, które są artefaktami i gdzie każdy z elementów pełni jedną funkcję, spowodowało zdaniem Dennetta, trudności w zrozumieniu działania mózgu.Na podstawie własnych wstępnych rozważań Dennett proponuje poczynienie następujących założeń[33]:Są powody by rozpoznawać.Gdzie są powody, są punkty widzenia, z których się rozpoznaje lub oszacowuje.Każdy podmiot musi odróżnić “tutaj wewnątrz” od “świata zewnętrznego”.Wszystkie rozpoznawania muszą być całkowicie spełniane przez nieokreślenie wielka liczbę “ślepych, mechanicznych” procedur.We wnętrzu chronionych granic nie zawsze potrzebny jest Nadrzędny Wykonawca lub Główny Dowodzący.W naturze ładne jest tym, czym ładne jest, bez względu na jego pochodzenie.W naturze elementy często spełniają wiele funkcji, w ekonomii pojedynczego organizmu.Punkt widzenia świadomego obserwatora zdarzeń jest daleką pochodną tych założeń, które zostały przyjęte na podstawie faktów przypisanych życiu prostych samoreproduktorów.Wykształcone zostały z nich organizmy posiadające mózgi, w których zapoczątkowany został proces nazywany przez Dennetta wytwarzaniem (produce) przyszłości.Każdy podmiot musi nieustannie rozważać, w jaki sposób powinien postępować, do czego niezbędny jest układ nerwowy.Mózgi nazywa Dennett maszynami przewidującymi (anticipation machines) mającymi za zadanie wytworzenie odpowiedniej reakcji na sygnał pochodzący ze środowiska.Proste systemy nerwowe czerpią ze środowiska jedynie niewielką ilość informacji i mogą tylko reagować bezpośrednio na aktualne zdarzenia.Systemy bardziej złożone odnajdują prawa lub przybliżone prawa rządzące światem i wykorzystując je wytwarzają przyszłość służącą wzmocnieniu swoich granic.Umysły ludzkie wyposażone są w wiele własności, odziedziczonych na drodze ewolucji po prostych systemach nerwowych.Dennett wykorzystuje to dla pokazania, jak ukształtowało się postrzeganie świata przez człowieka i uświadamianie co jest postrzegane.Pisze on, że w przeciwieństwie do prostych organizmów reagujących na bezpośrednie bodźce, wiele ssaków zaczęło gromadzić informacje dla nich samych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhanula1950.keep.pl
|