[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.barwy, przynależnoÅ›ci, wÅ‚asnoÅ›ci psychicz­nych, iloÅ›ci) oraz wskazać sposób jej wyrażania.Techniczniemoże to być ujÄ™te w tabelÄ™, której schemat podaje nauczyciel.78 Pr z ykÅ‚ adWyraz okreÅ›lajÄ…cy Sposób wyrażenia ZwiÄ…zek z wyra­Wyraz okreÅ›lany(przydawka) przydawki zem okreÅ›lanymludzie starzy przymiotnik zwiÄ…zek zgodyrzeczownikgwiazdeczka Å›niegu  rzÄ…duw dopeÅ‚niaczumiasto Kraków rzeczownik zgodyMożna też polecić grupować przydawki wedÅ‚ug sposobu wy­rażania, wedÅ‚ug wskaznika zwiÄ…zku, wedÅ‚ug gatunku wyrażonejcechy.Do ćwiczeÅ„ w rozpoznawaniu przydawki i jej sposobu wyra­Å¼ania należy powracać okolicznoÅ›ciowo, przygodnie, np.przywprowadzaniu okolicznika i dopeÅ‚nienia, przy ćwiczeniach w roz­biorze zdaÅ„, przy omawianiu ewentualnych bÅ‚Ä™dów skÅ‚adniowychw pracach pisemnych uczniów.PostÄ™pujemy w ten sposób dla­tego, aby wiadomoÅ›ci utrwalić praktycznie i wyrobić u uczniówprzekonanie, że nauka gramatyki nie tylko nie jest oderwana odżywej mowy, ale że uczy rozumieć rolÄ™ i znaczenie mowy w życiuczÅ‚owieka.O K O L IC Z N IKW okoliczniku wyrażamy różne szczegóły, okolicznoÅ›ci towa­rzyszÄ…ce jakiejÅ› czynnoÅ›ci lub jakiemuÅ› stanowi, np.miejsce,czas (IdÄ™ d r o g Ä….W racam z a r a z ).Okolicznik charakteryzujeczynność lub stan, podajÄ…c jakÄ…Å› ich wÅ‚aÅ›ciwość lub sposób w y­konania (M ów i s z y b k o.D rzw i otwarto z t r z a s k i e m.Idziep r o s t o j a k s t r z e l i Å‚.W alczyÅ‚ j a k l e w ), ograniczajÄ…c jepod wzglÄ™dem iloÅ›ciowym (W iadomość b a r d z o go ucieszyÅ‚a.Szeroki n a c e n t y me t r.ChÅ‚opcy dostali p o k r o mc e chle-ba) i wskazujÄ…c na cel czynnoÅ›ci (PrzyjechaÅ‚am p o ma mÄ™ -PrzyszÅ‚am z o b a c z y ć s i Ä™ z tobÄ….A n tek pracuje d l a p o ­c h w a Å‚ y ).Z okolicznika dowiadujemy siÄ™ również o zródÅ‚ach,o przyczynie jakiejÅ› czynnoÅ›ci lub stanu (U m iera m z p r a g n i e -n i a.Z p o wo d u c h o r o b y nie m ogÄ™ przyjść do ciebie.Za­czerwieniÅ‚ siÄ™ z g n i e wu ).W okoliczniku wyrażamy takżeskutek, jaki byÅ‚ nastÄ™pstwem pewnej czynnoÅ›ci lub stanu (Po­79 wtarzasz to a ż d o z n u d z e n i a.OpaliÅ‚a1siÄ™ n a Mu r z y n ­ie Ä…).Okolicznikiem wyrażamy też warunek, od którego zależywykonanie czynnoÅ›ci lub zaistnienie jakiegoÅ› stanu (W r a z i ed e s z c z u nie pójdziem y jutro na plażą.CaÅ‚a klasa pójdzie doteatru p o d wa r u n k i e m z g o d y dyrekcji).W okolicznikuwreszcie wyraża siÄ™ warunek, który  nie miaÅ‚ siÅ‚y , aby przeszko­dzić w wykonaniu czynnoÅ›ci (P o mi mo z a z i Ä… b i e n i a p o­szedÅ‚ na Å›lizgawkÄ….N a p r z e k ó r kolegom zamknÄ…Å‚ siÄ™w domu).Ponieważ okolicznik okreÅ›la jakÄ…Å› czynność lub stan, zatemwyrazem okreÅ›lanym jest z reguÅ‚y czasownik, czasem może nimbyć przymiotnik albo przysłówek oraz liczebnik czy zaimek przy-miotny lub przysÅ‚owny (M ów iÄ… p o a n g i e l s k u.N i e z mi e r ­n i e rzadki.Z b y t dobrze.Czwarty z k o l e i.T u niedaleko).Jak z powyższego wyliczenia widać, funkcja okolicznika wy­raża siÄ™ w wielu odcieniach znaczeniowych.Odcieni tych jestoczywiÅ›cie o wiele wiÄ™cej, aniżeli powyżej wskazano.ByÅ‚obyjednak rzeczÄ… niewÅ‚aÅ›ciwÄ… wchodzić w podobne subtelnoÅ›ciw szkole podstawowej.Jeżeli tu zostaÅ‚y one wspomniane, to zewzglÄ™du na trudnoÅ›ci, na jakie napotyka nauczyciel, przygotowu­jÄ…c materiaÅ‚ rzeczowy (jÄ™zykowy) na lekcjÄ™, czy ze wzglÄ™du natrudnoÅ›ci zwiÄ…zane z rozpoznawaniem funkcji niektórych skÅ‚ad­ników zdania i z zaliczeniem ich do wÅ‚aÅ›ciwej kategorii grama­tycznej.Jeżeli tego rodzaju wÄ…tpliwość zjawi siÄ™ u nauczycielai jeÅ›li mu pomoc jakiegoÅ› dobrego podrÄ™cznika gramatyki niepotrafi jej wyjaÅ›nić, bÄ™dzie to nieomylna wskazówka, że takichprzykÅ‚adów nie można dać uczniowi do obserwacji i analizy.UczeÅ„ ma na lekcjach o okoliczniku zorientować siÄ™ w zasadniczejfunkcji okolicznika, zrozumieć, że okolicznik okreÅ›la wÅ‚aÅ›ciwośćczynnoÅ›ci lub stanu, że wyraża różne okolicznoÅ›ci, które towarzy­szÄ… czynnoÅ›ci lub stanowi, które czynność lub stan jakoÅ› charak­teryzujÄ….Wyrazem okreÅ›lanym, z którym siÄ™ okolicznik wiąże,jest przeważnie czasownik, niekiedy bywa nim przymiotnik lubprzysłówek.Aby nie wdawać siÄ™ zbytnio w szczegóły, nie w y­mieniamy osobno imiesÅ‚owów  zaliczymy je, zresztÄ… sÅ‚usznie,do czasowników  a o liczebnikach i zaimkach na tym stopniuwspominać nie trzeba.SÄ… to wypadki rzadsze i przeważnie zna­czeniowo nie dość jasne.80 W szkole podstawowej należy tylko uwzglÄ™dnić okolicznikimiejsca, czasu, sposobu, przyczyny i celu.Inne odcienie funkcjo­nalne sÄ… dla umysÅ‚u dziecka na tym stopniu rozwoju nieuchwyt­ne, a zwiÄ…zki warunkowe i przyzwalajÄ…ce niezrozumiaÅ‚e.Sposób opracowania okoliczników w zasadzie jest taki samjak sposób opracowania przydawki.Pierwszy moment to zwró­cenie uwagi na ten skÅ‚adnik zdania w żywej mowie, w zwiÄ…zkuz jakÄ…Å› aktualnÄ… sytuacjÄ…, z jakimÅ› spostrzeżeniem, z jakimÅ›kontekstem.Drugi to zwrócenie uwagi na funkcjÄ™ oko licznikaprzez nagromadzenie podobnych wyrażeÅ„ skÅ‚adniowych i usta­lenie pytania o tego rodzaju wyrażenia.Ponieważ funkcja oko­li cznika ma, jak widzieliÅ›my, kilka odcieni znaczeniowych, wiÄ™cw opracowaniu trzeba bÄ™dzie przynajmniej niektóre z nichuwzglÄ™dnić.A wiÄ™c oddzielnie zwrócimy uwagÄ™ na okolicznikczasu, oddzielnie na okolicznik miejsca itd.Po kolejnym ukazaniu różnych odcieni funkcji okolicznikauczniowie powinni dojść do uogólnienia dotyczÄ…cego zasadniczejfunkcji okolicznika.Powinni stwierdzić, że okolicznik okreÅ›laczynność lub stan, wymieniajÄ…c okolicznoÅ›ci, wÅ›ród których siÄ™one odbywajÄ…, które im towarzyszÄ….NastÄ™pnie należy wymienićnazwy różnych, częściej spotykanych okoliczników i żądać, abyuczniowie podawali jak najwiÄ™cej przykÅ‚adów z wÅ‚asnej gÅ‚owy,ze swoich wypracowaÅ„ pisemnych, z tekstów drukowanych.Przyczym wskazane jest, aby uczniowie czerpali przykÅ‚ady nie tylkoz tekstów poetyckich, beletrystycznych lub zbeletryzowanych,ale i z tekstów popularnonaukowych, jakimi sÄ… podrÄ™czniki in­nych (poza jÄ™zykiem polskim) przedmiotów nauczania, orazz czasopism dla dzieci i mÅ‚odzieży.(Nauczyciel, pamiÄ™tajÄ…c o tym,powinien przyzwyczajać uczniów, by na lekcjach jÄ™zyka polskiegomieli oni czasopisma ze sobÄ…).Z tego materiaÅ‚u nauczyciel wybierze po kilka wyrazistychprzykÅ‚adów, na podstawie których pokaże uczniom sposoby w y­rażania okolicznika.SÄ… to w zasadzie trzy sposoby: 1.Okolicznikmoże być wyrażony przysłówkiem, np.: Sosna wyrosÅ‚a wy s o k o.2.Okolicznik może być wyrażony rzeczownikiem w przypadkuzależnym, np.: Pojed ziem y n o c Ä….3.Okolicznik także może byćwyrażeniem przyimkowym, np.: Id ziem y d o t e a t r u.ImiesÅ‚owu przysłówkowego w szkole po [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hanula1950.keep.pl