[ Pobierz całość w formacie PDF ] .Kiedy władza królewska zaczęła słabnąć, Kościół wykorzystywał - wpierw w odniesieniu do książąt, a następnie do swych protektorów, advocati i defensores - te błogosławieństwa, które bez istotnych zmian można było stosować w ceremoniach przeznaczonych dla osobistości nie mających już w żyłach królewskiej krwi.Proces ów rozpoczął się być może wraz z najazdami Madziarów, Saracenów, Normanów, kiedy to przyjął się zwyczaj udzielania błogosławieństwa wojsku ruszającemu do walki z poganami lub z niewiernymi.Nabrał szybszego tempa podczas niepokojów, jakie wstrząsały systemem feudalnym.Ujawnia się to w liturgii: od X wieku w Kościele wzmacnia się rytualizacja i sakramentalizacja i święcone jest niemal wszystko, by nadać przedmiotom związanym z jakąś funkcją zapewniającą życie niemal magiczną skuteczność: święcone jest ziarno na zasiew, łoże małżeńskie, narzędzia pracy i broń wojowników.W XI wieku pojawiają się pierwsze formuły błogosławieństw miecza, zawierające nakazy o charakterze etycznym.Nie mamy jednak pewności, czy były one wykorzystywane przy liturgicznym pasowaniu rycerzy.Rytuały pasowania.Najstarsze rytuały, które z całą pewnością wykorzystywano przy pasowaniu, pochodzą z XII wieku.Element etyczny jest tu jeszcze nikły.U schyłku tego stulecia pewien rytuał z południowej Italii stosuje do rycerstwa niektóre niegdyś królewskie formuły, które sto lat wcześniej pontyfikał z Cambrai już stosował do rzeczników czy obrońców kościołów.Jedna z modlitw zawiera prośbę do Boga, by pobłogosławił miecz obecnego tu swego sługi, “aby mógł być opiekunem i obrońcą kościołów, wdów, sierot i wszystkich sług Bożych przeciw srożącym się poganom".Inna modlitwa kieruje polecenia do tego, który “właśnie zostaje rycerzem: strzeż prawdy, broń Kościoła, sieroty i wdowy, tych, którzy się modlą i tych, którzy pracują".Poczym celebrans, przyzywając imienia Ojca, Syna i Ducha Świętego, wręcza młodzieńcowi miecz, włócznię, puklerz i ostrogi, broń charakterystyczną dla rycerza.Choć rytuał jest zwięzły, obfituje już w elementy ideologiczne pochodzenia kościelnego.Przy okazji zwróćmy uwagę na podwójny aspekt obrony kraju przed poganami (jesteśmy w południowej Italii i muzułmanie są niedaleko) i opieki nad dwoma pozostałymi stanami społeczeństwa: nad tymi, którzy się modlą, i tymi, którzy pracują.Mamy tu do czynienia z misją powierzoną całemu rycerstwu.Kilka innych świadectw z XII i XIII wieku zawiera także błogosławieństwa wyraźnie pochodzące z różnych liturgii koronacji na króla.Kres tego procesu, który niepostrzeżenie zaczyna obejmować wszystkich rycerzy, a zatem rycerstwo ideologia niegdyś wyłącznie królewska, objawia się w całej pełni w kompletnym rytuale pasowania z pontyfikału biskupa Mende, Wilhelma Duranda (koniec XIII wieku).Pontyfikał Wilhelma Duranda.Pasowanie jawi się tutaj jako prawdziwe święcenia, wejście do “stanu rycerskiego", mającego bardzo wyraźny charakter duchowy i religijny.Zasadniczą rolę odgrywa tutaj duchowny, a wszystkie gesty pasowania mają wartość symbolu: ceremonię poprzedza modlitewne czuwanie - w tekstach literackich i historycznych zaczyna się ono pojawiać u schyłku XII wieku – oraz rytualna kąpiel mająca znaczenie religijne.Celebrans błogosławi miecz złożony na ołtarzu, odmawiając nad nim dwie modlitwy pochodzące z dawnych ceremonii koronacji królów; tekst precyzuje, iż może też pobłogosławić inne rodzaje broni dzięki formułom, które mamy z innych źródeł i które także zawierają elementy etyczne.Potem następuje błogosławieństwo samego rycerza, podkreślające jego obowiązki sprawiedliwości, obrony prawdy i wiary; kapłan zdejmuje wówczas miecz z ołtarza i wkłada go w dłoń postulanta, przypominając mu, że ma on używać tej broni w obronie własnej i w obronie Kościoła świętego.Potem miecz zostaje schowany do pochwy; celebrans opasuje rycerza pendentem, z którego zwisa miecz, a rycerz trzykrotnie dobywa miecza (jak wcześniej robił to cesarz podczas koronacji), zanim ostatecznie schowa go do pochwy.Następnie celebrans przekazuje mu pocałunek pokoju, potem la colee, która staje się tutaj “lekkim policzkiem wymierzonym po to, by rycerz ocknął się ze snu malitia", aby czuwać w wierze w Chrystusa.Po czym - to jedyny element, który do końca Średniowiecza zachował świecki charakter - obecni przy ceremonii szlachcice dopasowują do rycerza swe strzemiona, które również zostały poświęcone.Wreszcie wręczają mu jego chorągiew, na której widnieje jedno lub dwa błogosławieństwa także pochodzące z liturgii królewskich, o silnym zabarwieniu duchowym i ideologicznym.Pasowanie staje się wówczas aktem sakramentalnym.Dla Kościoła wyraża ono wejście do prawdziwego porządku społecznego; przy tej okazji Kościół przypomina o posłannictwie “szlachetnego stanu rycerskiego", o którym mówią literackie źródła.3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhanula1950.keep.pl
|