[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.16).124Homilia na Boże Narodzenie, wyd.PG LXXVII, kol.1437A.125Gracjan - cesarz rzymski (375-383).126Piotr z Aleksandrii (Aleksandryjski I, zm.311) - męczennik, biskup od 300 r., przywó-dca szkoły katechetycznej w Aleksandrii autor m.in.listów zachowanych we fragmentach;wyd.PG XVIII, kol.467-522; por.SWP, s.324.127Bazyli Wielki - patrz Cod.4 przyp.2.128Proklos - patrz Cod.35 przyp.4.129Atanazy Wielki - patrz Cod.32 przyp.1. 104tych Ojców święty Sobór Chalcedoński umocnił prawdziwą wiarę [257b], tak żepostępować wbrew jej zasadom oznaczało unoszenie się pychą wobec Ojców.By dowieść, że Chrystus  Bóg nasz prawdziwy - nie działał osobno w sprawachzwiązanych ze swym Bóstwem czy w sprawach łączących się ze swym człowie-czeństwem, lecz stanowił jedność hipostatyczną i że On jeden i ten samdokonywał dzieł boskich i ludzkich, Efrem znowu odwołuje się do świadków:Juliusza130, biskupa Rzymu, z jego traktatem O zjednoczeniu dala i bóstwa wChrystusie, Atanazego z Aleksandrii z jego Listem do Maksyma i innymi różnymipismami, Grzegorza z Nyssy z jego trzecią księgą Przeciw Eunomiuszowi i Mowąkatechetyczną, Bazylego z Cezarei z jego Listami do mieszkańców Sozopola,mądrego Cyryla z jego Homilią o Wcieleniu, Skarbcami, Drugim listem doSukcensa, Komentarzem do Listu do Hebrajczyków i Scholiami.Po zapoznaniu się z tymi pismami przytacza słowa świętego papieża Leona131,który polemizuje, jak powiada, z heretykami: Walentynem132, Marcjonem133, Ma-nesem, Apolinarym, Eutychesem i innymi tego rodzaju kacerzami; dlatego właś-nie zwalczają ich wszyscy myślący tak samo jak powyżsi teologowie.Pierwsze słowa papieża są następujące:  Jak Bóg nie zmienia się w swoimmiłosierdziu, tak człowiek nie zatraca się w wielkości Bożego majestatu"134.Dru-gie:  Każda z obu natur działa we wspólnocie z drugą"135.Heretycy w swej herezjitwierdzą, że dwa rodzajniki umieszczone przed wyrazami  Bóg" i  człowiek"oznaczają, iż chodzi tu o dwie osoby przedstawiające również dwie hipostazy,i wyrażają jedność tylko jako związek.Ale w tym bezwstydzie zawstydzili ich:Atanazy, dwaj Grzegorze136, Epifaniusz137, Chryzostom i sam Pan, którzy częstoposługiwali się tymi samymi lub podobnymi terminami; wykazali oni, że przeztaki sposób umieszczania rodzajników nie określa się konkretnego człowieka, leczczłowieka w ogóle, ani Osoby Ojca czy Osoby Syna, lecz Ich wspólną naturę,i łączyli rodzajniki z imionami nie tylko w mianowniku, lecz także w przypadkachzależnych138.A oto św.Mateusz mówi:  Jeśli ktoś powie słowo przeciw SynowiCzłowieczemu, będzie mu odpuszczone.,"139 i dalej:  Albowiem Syn [258a]Człowieczy przyjdzie w chwale Ojca swego."140, a nadto:  Nie opowiadajcienikomu o tym widze-130Papież Juliusz I - patrz Cod.228 przyp.16.131Papież Leon Wielki - patrz Cod.53 przyp.9.132Walentyn - patrz Cod.120 przyp.3.133Marcjon z Synopy - gnostyk z II w.po Chr., głosił nauki będące połączeniem wierzeńpogańskich i chrześcijańskich, przyjmował dualizm Osoby Boskiej; por.SWP, s.277.134Zdanie już dwukrotnie cytowane - por.Cod.225 [241b] i Cod.228 [246b].135Por.[242a], [258a], [264a].136Dwaj Grzegorze - Grzegorz z Nazjanzu (patrz Cod.40 przyp.13) i Grzegorz z Nyssy(patrz Cod.6 przyp.1).137Epifaniusz - patrz Cod.59 przyp.8.138Por.[246b], [258a], [263a].139Ewangelia według św.Mateusza 12,32.140Tamże, 16,27. 105niu, aż Syn Człowieczy zmartwychwstanie"141.I św.Paweł:  Jeżeli bowiem prze-stępstwo jednego sprowadziło na wszystkich śmierć, to o ileż obficiej spłynęła nanich wszystkich łaska i dar Boży, łaskawie udzielony przez jednego Człowieka,Jezusa Chrystusa"142.W tych wszystkich wersetach występuje wyraz  człowiek"w dopełniaczu z poprzedzającym go rodzajnikiem, co wcale nie oznacza podziele-nia Bóstwa jedynego Pana naszego Jezusa Chrystusa na różne Osoby.I świętymęczennik Ignacy143, pisząc list do mieszkańców Smyrny również użył rodzajnika.Zw [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hanula1950.keep.pl