[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zarówno miasto, jak i kraj zostały całkowicie zniszczone podczas Wojen z Trollokami.Godłem Manetheren był Czerwony Orzeł w locie.Patrz również: Wojny z Trollokami.Mayene (may-EHN): Miasto-państwo nad Morzem Burt terytorialnie i historycznie zawsze zależne od Łzy.Obecnie władcą Mayene jest „Pierwsza z Mayene”; przedtem władał nim zawsze Pierwszy Lord albo Pierwsza Lady.Pierwsi utrzymują, iż są potomkami Artura Hawkwinga.Tytuł Drugiego bądź Drugiej, niegdyś dzieriony przez pojedynczego lorda lub lady, w ciągu ostatnich czterystu lat bywał niekiedy dzielony nawet przez dziewięć osób.Godłem Mayene jest złoty jastrząb w locie na niebieskim tle.Mazrim Taim (MAHZ-rihm tah-EEM): Fałszywy Smok, który wszczął zamieszki w Saldaei; ostatecznie pokonany i pojmany do niewoli.Nie tylko zdolny przenosić, ale również dysponujący znaczną siłą.Patrz również: Fałszywy Smok.Mądra: Wśród Aielów Mądre są kobietami wybranymi przez inne Mądre i wyuczonymi w leczeniu, stosowaniu ziół, itp., mniej więcej tak jak Wiedzące.Cieszą się wielkim autorytetem, ale również spoczywa na nich znaczna odpowiedzialność; ich wpływ na wodzów klanów i szczepów jest niemały, chociaż mężczyżni często oskarżają je o wtrącanie się w nie swoje sprawy.Sporo Mądrych potraci przenosić, z mniejszym lub większym skutkiem; wyszukują wszystkie kobiety Aielów, które urodziły się z iskrą i większość takich, które mogą się uczyć przenoszenia.Obyczaj zakazuje Aielom mówić o tym, że Mądre potrafią przenosić.Również zgodnie z obyczajem Mądre unikają wszelkich kontak-tów z Aes Sedai, jeszcze bardziej niż pozostali Aielowie.Mądre stoją ponad wszelkimi waśniami krwi i bitwami; zgodnie z nakazami ji’e’toh nie wolno im zadać żadnej krzywdy fizycznej ani też przeszkodzić w jakichkolwiek działaniach.Udział Mądrej w walce byłby niewiarygodnym naruszeniem tradycji i obyczaju.Wśród żyjących obecnie trzy Mądre są wędrującymi po snach, obdarzonymi umiejętnością wchodzenia do Tel’aran’rhiod oraz, między innymi, przemawiania do innych ludzi w ich snach.Patrz również: Tel’aran’rhiod; Wędrująca po snach.Melaine (meh-LAYN): Mądra ze szczepu Jhirad, Goshien Aiel.Wędrująca po snach.Umiarkowanie silna we władaniu Jedyną Mocą.Żona Baela, wodza klanu Goshien.Siostra-żona Dorhindy, pani dachu Siedziby Dymiących Źródeł.Patrz również: Wędrująca po snach.miary odległości: 10 cali = 3 dłonie = 1 stopa; 3 stopy = 1 krok; 2 kroki = 1 piędź; 1000 piędzi = 1 mila; 4 mile = 1 liga.miary wag: 10 uncji = 1 funt; 10 funtów = 1 kamień; 10 kamieni = 1 cetnar; 10 cetnarów = 1 tona.Moiraine Damodred (mwah-rain DHAM-oh-drehd): Aes Sedai z Błękitnych Ajah.Urodzona wroku 956 NE w Pałacu Królewskim w Cairhien.Przybyła do Białej Wieży jako nowicjuszka w 972 NE; pokonywała kolejne stopnie wtajemniczenia z prędkością meteorytu: już po trzech latach została Przyjętą i po kolejnych trzech, pod koniec Wojny z Aielami, wyniesiono ją do godności Aes Sedai.Od tego momentu rozpoczęła poszukiwania młodego mężczyzny, który (jak to przepowiedziała inna Aes Sedai, Kitara Moroso), urodził się na zboczach Góry Smoka podczas Bitwy o Lśniące Mury, i który miał zostać Smokiem Odrodzonym.To właśnie ona wywiozła z Dwu Rzek Randa al’Thora, Mata Cauthona, Perrina Aybarę i Egwene al’ Vere.Zaginęła we wnętrzu ter’angreala w Cairhien, podczas swej potyczki z Lanfear, najwyraźniej zabijając i siebie, i Przeklętą.Morgase (moor-GAYZ): Z Łaski Światłości Królowa Andoru, Obrończyni Królestwa, Opiekunka Ludu, Dziedziczka Dynastii Trakand.Obecnie przebywa na wygnaniu, przy czym wielu ludzi jest przekonanych, iż została zamordowana przez Smoka Odrodzonego.Jej godłem są trzy złote klucze.Godłem Dynastii Trakand jest srebrny klucz sklepienia.Myrddraal (MUHRD-draal): Twory Czarnego, dowódcy trolloków.Pomiot trolloków, w którym ujawniły się cechy ludzkiej rasy, użyte do stworzenia trolloków, lecz skażone przez zło, dzięki którym powstały trolloki.Fizycznie przypomina człowieka, tyle że bez oczu, ma jednak sokoli wzrok zarówno przy świetle, jak io zmroku.Dysponuje pewnymi mocami wywodzącymi się od Czarnego, między innymi zdolnością do paraliżowania samym swoim widokiem i umiejętnością znikania wszędzie tam, gdzie jest cień.Jedną z jego nielicznych poznanych słabości jest niechęć do zanurzania się w płynącej wodzie.W lustrach odbijają się jedynie jakby za mgłą.W różnych krajach nadano mu różne przydomki, między innymi Półczłowiek, Bezoki, Zaczajony, Człowiek-Cień i Pomor.Ogirowie (OH-gehr): Rasa niehumanoidalna, charakteryzująca się wysokim wzrostem (dorosły mężczyzna liczył sobie przeciętnie dziesięć stóp), szerokimi, przypominającymi niemalże pyski nosami oraz długimi uszami, zakończonymi pędzelkami.Żyją na obszarach zwanych stedding, które rzadko opuszczają i zazwyczaj nie utn,ymują żywszych kontaktów z ludzkością.Wśród ludzi wiedza na ich temat jest niewielka i wielu wierzy, iż Ogirowie są jedynie legendą, powszechnie jednak słyną jako budowniczowie i wiadomo też, że to oni skonstruowali większość miast po Pęknięciu Świata.Chociaż uważa się ich za lud miłujący pokój i niezwykle trudno wpadający w gniew, to jednak niektóre dawne opowieści głoszą, iż walczyli u boku ludzi podczas Wojen z Trollokami; te same opowieści przedstawiają ich jako nieubłaganych w boju dla swych wrogów.Ogólnie rzecz biorąc, miłują wiedzę, a ich księgi i opowieści często zawierają informacje stracone dla ludzkości.Średni czas życia ogirów jest przynajmniej trzy- lub czterokrotnie dłuższy od ludzkiego.Patrz również: Pęknięcie Świata, stedding.Padan Fain (PAD-an FAIN): Niegdyś wędrowny handlarz krążący po Dwu Rzekach i Sprzymierzeniec Ciemności; w Shayol Ghul uległ transformacji, za sprawą której nie tylko jest zdolny odnależć młodego mężczyznę, który zostanie Smokiem Odrodzonym, dokładnie tak, jak psy myśliwskie odnajdują upolowaną zwierzynę dla myśliwego, ale również ma w sobie zaszczepioną potrzebę, by owego młodzieńca odnależć.Wynikły z tego ból zaszczepił w Fainie nienawiść zarówno wobec Czarnego, jak i Randa al’Thora.W trakcie swej pogoni za al’Thorem, natknął się w Shadar Logoth na uwięzioną duszę Mordetha; starała się ona zawładnąć ciałem Faina.„Wchłaniając” ową duszę Fain nabył umiejętności dalece wykraczające poza to, czym on sam i tamten drugi uprzednio dysponowali, aczkolwiek Fain jeszcze nie do końca pojmuje, na czym one dokładnie polegają.Większość ludzi obawia się bezokiego spojrzenia Myrddraala; Myrddraale czują lęk na widok spojrzenia Faina.Pęknięcie Świata: Podczas Czasu Szaleństwa mężczyźni Aes Sedai, którzy popadli w obłęd, zmienili oblicze ziemi [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hanula1950.keep.pl