[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Narody czy jeszcze lepiej rasy, posiadające kulturalne i twórcze talenty, mają tepożądane, ukryte zalety, choćby nawet zewnętrzne okoliczności, niekorzystne w danymmomencie, wstrzymywały ich rozwój.Dlatego jest oburzającym przedstawianie Niemców werze przedchrystusowej jako pozbawionych kultury barbarzyńców.Nigdy nimi nie byli.Surowy klimat północnej ojczyzny zmuszał ich do życia w warunkach, które stawały nadrodze rozwoju ich twórczych zdolności.Jeżeli nie było tam żadnego klasycznego,antycznego świata i gdy przybywał on do łaskawszych, południowych krajów, spotykał się ztechnicznymi urządzeniami stworzonymi dzięki wykorzystaniu dla swoich celów niższych rasi zdolności tworzenia kultury, które w nich drzemały i umożliwiły stworzenie kwitnącego i takwspaniałego świata, jak w rzeczywistości miało to miejsce w przypadku Greków.Dopiero kiedy naród jest zdrowy we wszystkich częściach, na ciele i duszy, wtedyradość z przynależności do niego może odpowiednio wzrosnąć do tego wzniosłego uczucia,które my nazywamy narodową dumą.Ale ta wzniosła duma pojawi się tylko w człowieku,który zna wielkość swojego narodu.Obawa przed szowinizmem, która jest odczuwana wnaszych czasach, jest oznaką jego bezsilności.Ten świat niewątpliwie przechodzi okres wielkich zmian.Pytanie, czy wynik będzie dobry dla ludności aryjskiej, czy przyniesie onkorzyści nieśmiertelnemu %7łydowi?Dlatego zadaniem narodowego państwa będzie zachowanie rasy i dostosowanie jejdo spełnienia końcowych i największych decyzji na tym globie przez odpowiedniewykształcenie swojej młodzieży.Naród, który będzie pierwszy na tym polu, osiągnie zwycię-stwo.Z punktu widzenia rasy wykształcenie powinno być zakończone służbą w armii.Właśnie dla zwykłych Niemców okres służby wojskowej powinien być zakończeniemnormalnej edukacji.Chociaż będzie się przykładać wielką wagę do cielesnego i umysłowego szkolenia wnarodowym państwie, wybór najlepszych jednostek będzie bardzo ważny.Jest to traktowanedzisiaj bardzo przypadkowo.Stało się regułą, że dzieci rodziców lepszej klasy w dobrychokolicznościach uważa się za nadające się do wyższego szkolenia.Kwestia talentu odgrywa podrzędną rolę.Ocena talentu może być tylko względna.Syn farmera może mieć daleko większy talent niż syn tych rodziców, którzy od wielu pokoleńmają za sobą wysoką pozycję.chociaż ich dziecko ustępuje talentem dziecku zwykłegoobywatela.Nie ma to żadnego związku z mniejszym czy większym talentem, ale jestzakorzenione w zasadniczo większym bogactwie wrażeń otrzymanych przez dziecko jakorezultat jego bardziej wszechstronnego wykształcenia i bardziej zróżnicowanego środowiskajego życia.Wiedza uzyskana przez wtłaczanie nie wytworzy twórczych jakości, ale tylko te, któresą inspirowane przez talent.Jednakże nikt w Niemczech nie przykłada do tego obecnieżadnej wagi.Tylko krzycząca potrzeba może to ujawnić.Oto jest następne edukacyjne zadanie dla narodowego państwa.Jego obowiązkiemnie jest ograniczenie decydującego wpływu znajdującego się w rękach panującej obecnieklasy społecznej, ale wyselekcjonowanie najbardziej kompetentnych umysłów z całej masynarodu i awansowanie ich na miejsce ich dostojeństwa.Obowiązkiem państwa jestprzekazać pewną określoną edukację w narodowej szkole przeciętnemu dziecku, jednakmusi ono także dysponować talentem, z którego czerpać będzie radość.Państwo powinnouznawać za swój najwyższy obowiązek otwieranie drzwi państwowych instytucji dlawyższego wykształcenia bez względu na to, jakiego rodzaju talent pojawi się w danej klasie.Jest jeszcze inny powód, dla którego państwo powinno zwracać uwagę na tę sprawę.W Niemczech szczególnie inteligencka klasa jest tak mocno zamknięta w sobie i oddzielonaod reszty świata, że nie ma powiązań życiowych z niższymi od niej klasami.To rodzi dwachorobliwe skutki: po pierwsze ta klasa nie ma żadnego zrozumienia i sympatii u ludzi [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hanula1950.keep.pl