[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mo¿emy je nazwaæ cia³em elemen­tarnym lub eterycznym; przy czym ze s³owem “ete­ryczny" nie nale¿y wi¹zaæ wyobra¿enia subtelnej substancji nazywanej przez fizykê eterem.Wynikiem samych tylko przemyœleñ odnoœnie do relacji pomiêdzy cz³owiekiem a otaczaj¹cym go œwia­tem zewnêtrznym przyrody jest odpowiadaj¹ce fak­tom wyobra¿enie data fizycznego; wêdrówka du­szy w dziedziny, które mo¿emy ogl¹daæ, znajduj¹c siê poza cia³em zmys³owym, prowadzi natomiast do uznania istnienia cia³a elementarnego b¹dŸ eterycz­nego, czyli cia³a si³ formuj¹cych.MEDYTACJA TRZECI AOsoba medytuj¹ca stara siê zdobyæ prawdziwewyobra¿enie o jasnowidzeniowym poznaniuœwiata elementarnegoCz³owiek prze¿ywa œwiat, który pozostaje niezna­ny dla postrzegania zmys³owego i zwyk³ego myœle­nia intelektualnego, gdy postrzega nie za pomoc¹ cia³a zmys³owego, lecz znajduj¹c siê poza nim, za pomoc¹ cia³a elementarnego.Jeœli chcia³oby siê po­równaæ ów œwiat z czymœ, co nale¿y do zwyk³ych prze¿yæ, to narzuca siê œwiat wspomnieñ, œwiat wy­obra¿eñ powstaj¹cy w pamiêci.Wy³aniaj¹ siê one niejako z wnêtrza duszy; podobnie dzieje siê z prze­¿yciami nadzmys³owymi cia³a elementarnego.W wy­padku wyobra¿enia bêd¹cego wspomnieniem du­sza wie, ¿e odnosi siê ono do wczeœniejszego prze­¿ycia w œwiecie zmys³owym.Równie¿ wyobra¿enie nadzmys³owe niesie w sobie pewne odniesienie.Tak jak wyobra¿enie-wspomnienie samym sob¹ oznaj­mia, i¿ jest czymœ, czego nie mo¿na okreœliæ jedynie jako wytwór fantazji, tak te¿ dzieje siê z wyobra¿e­niem nadzmys³owym.Wydobywa siê ono wpraw­dzie ze sfery prze¿yæ duszy, daje jednak natychmiast o sobie znaæ jako prze¿ycie wewnêtrzne, odnosz¹­ce siê do czegoœ zewnêtrznego.Dziêki wyobra¿e-niu-wspomnieniu w duszy obecne jest coœ, co by³o prze¿yte; dziêki wyobra¿eniu nadzmys³owemu we­wnêtrznym prze¿yciem dusznym staje siê to, co kie­dyœ lub gdzieœ istnia³o w œwiecie nadzmys³owym.Sama istota wyobra¿eñ nadzmys³owych pokazuje nam zatem, ¿e mo¿emy je traktowaæ jak dostêpne nam wewnêtrznie wieœci ze œwiata nadzmys³owego.Jak daleko zajdziemy w ten sposób w naszych prze¿yciach w œwiecie nadzmys³owym, zale¿y od tego, na ile energicznie pracowaæ bêdziemy nad wzmocnieniem ¿ycia dusznego.Czy uzyskamy je­dynie pojêcie o tym, ¿e roœlina nie jest tylko tym, co postrzegamy w œwiecie zmys³owym, czy te¿ uzyska­my podobne pojêcie o ca³ej Ziemi, oba bêd¹ nale­¿eæ do tej samej dziedziny prze¿yæ nadzmys³owych.Jeœli ktoœ, kto zdoby³ zdolnoœæ postrzegania poza swym cia³em zmys³owym, obserwuje roœlinê, wów­czas oprócz tego, co ukazuj¹ mu jego zmys³y, do­strzega delikatn¹ postaæ przenikaj¹c¹ ca³¹ roœlinê.Postaæ ta jawi mu siê jako jestestwo utworzone z si³; uznaje, ¿e jest ono tym, co kszta³tuje roœlinê z sub­stancji i si³ œwiata zmys³owego, co wywo³uje kr¹¿e­nie jej soków.Cz³owiek taki mo¿e powiedzieæ, u¿y­waj¹c u¿ytecznego, choæ nie ca³kiem trafnego okre­œlenia: “W roœlinie jest coœ, co wprawia jej soki w ruch, tak jak moja w³asna dusza podnosi m¹ rê­kê".Spogl¹da on na coœ, co stanowi wnêtrze roœli­ny.Owemu wnêtrzu istoty roœliny musi przyznaæ samodzielnoœæ w stosunku do tego, co widz¹ w ro­œlinie zmys³y; musi równie¿ przyznaæ, ¿e istnia³o ono przed roœlin¹ zmys³ow¹.Ma mo¿liwoœæ obserwo­waæ, jak roœlina roœnie, wiêdnie, jak wypuszcza pêdy i jak powstaje z nich nowa roœlina.Nadzmys³owa postaæ utworzona z si³ jest najpotê¿niejsza wtedy, gdy obserwacja dotyczy zal¹¿ków roœliny.Jestestwo zmys³owe jest wówczas pod pewnym wzglêdem niepozorne, natomiast jestestwo nadzmys³owe licz­nie rozcz³onkowane.Zawiera ono w sobie wszyst­ko, co - ze œwiata nadzmys³owego - wspó³pracuje przy budowie i wzroœcie roœliny.W wypadku obserwacji nadzmys³owej ca³ej Ziemi ukazuje siê nam jestestwo si³, o którym wiemy z ca­³¹ pewnoœci¹, ¿e istnia³o, zanim powsta³o wszystko to, co na Ziemi i w jej obrêbie jest postrzegane zmys³owo.Dochodzimy na tej drodze do prze¿ycia si³ nadzmys³owych, które wspó³pracowa³y przy two­rzeniu Ziemi w jej pradawnych czasach.To, co prze­¿ywamy w ten sposób przed sob¹, mo¿emy nazwaæ eterycznymi lub elementarnymi jestestwami podsta­wowymi albo cia³ami roœliny i Ziemi, podobnie jak cia³o, za którego poœrednictwem postrzegamy, bê­d¹c poza cia³em fizycznym, nazywamy w³asnym cia­³em elementarnym lub eterycznym.Ju¿ na pocz¹tku nadzmys³owej zdolnoœci obserwo­wania bêdziemy potrafili przypisaæ pewnym rzeczom i procesom œwiata zmys³owego, prócz ich w³aœci­woœci zmys³owych, tak¿e owe elementarne jeste­stwa podstawowe [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hanula1950.keep.pl