[ Pobierz całość w formacie PDF ] .Mo¿emy je nazwaæ cia³em elementarnym lub eterycznym; przy czym ze s³owem “eteryczny" nie nale¿y wi¹zaæ wyobra¿enia subtelnej substancji nazywanej przez fizykê eterem.Wynikiem samych tylko przemyœleñ odnoœnie do relacji pomiêdzy cz³owiekiem a otaczaj¹cym go œwiatem zewnêtrznym przyrody jest odpowiadaj¹ce faktom wyobra¿enie data fizycznego; wêdrówka duszy w dziedziny, które mo¿emy ogl¹daæ, znajduj¹c siê poza cia³em zmys³owym, prowadzi natomiast do uznania istnienia cia³a elementarnego b¹dŸ eterycznego, czyli cia³a si³ formuj¹cych.MEDYTACJA TRZECI AOsoba medytuj¹ca stara siê zdobyæ prawdziwewyobra¿enie o jasnowidzeniowym poznaniuœwiata elementarnegoCz³owiek prze¿ywa œwiat, który pozostaje nieznany dla postrzegania zmys³owego i zwyk³ego myœlenia intelektualnego, gdy postrzega nie za pomoc¹ cia³a zmys³owego, lecz znajduj¹c siê poza nim, za pomoc¹ cia³a elementarnego.Jeœli chcia³oby siê porównaæ ów œwiat z czymœ, co nale¿y do zwyk³ych prze¿yæ, to narzuca siê œwiat wspomnieñ, œwiat wyobra¿eñ powstaj¹cy w pamiêci.Wy³aniaj¹ siê one niejako z wnêtrza duszy; podobnie dzieje siê z prze¿yciami nadzmys³owymi cia³a elementarnego.W wypadku wyobra¿enia bêd¹cego wspomnieniem dusza wie, ¿e odnosi siê ono do wczeœniejszego prze¿ycia w œwiecie zmys³owym.Równie¿ wyobra¿enie nadzmys³owe niesie w sobie pewne odniesienie.Tak jak wyobra¿enie-wspomnienie samym sob¹ oznajmia, i¿ jest czymœ, czego nie mo¿na okreœliæ jedynie jako wytwór fantazji, tak te¿ dzieje siê z wyobra¿eniem nadzmys³owym.Wydobywa siê ono wprawdzie ze sfery prze¿yæ duszy, daje jednak natychmiast o sobie znaæ jako prze¿ycie wewnêtrzne, odnosz¹ce siê do czegoœ zewnêtrznego.Dziêki wyobra¿e-niu-wspomnieniu w duszy obecne jest coœ, co by³o prze¿yte; dziêki wyobra¿eniu nadzmys³owemu wewnêtrznym prze¿yciem dusznym staje siê to, co kiedyœ lub gdzieœ istnia³o w œwiecie nadzmys³owym.Sama istota wyobra¿eñ nadzmys³owych pokazuje nam zatem, ¿e mo¿emy je traktowaæ jak dostêpne nam wewnêtrznie wieœci ze œwiata nadzmys³owego.Jak daleko zajdziemy w ten sposób w naszych prze¿yciach w œwiecie nadzmys³owym, zale¿y od tego, na ile energicznie pracowaæ bêdziemy nad wzmocnieniem ¿ycia dusznego.Czy uzyskamy jedynie pojêcie o tym, ¿e roœlina nie jest tylko tym, co postrzegamy w œwiecie zmys³owym, czy te¿ uzyskamy podobne pojêcie o ca³ej Ziemi, oba bêd¹ nale¿eæ do tej samej dziedziny prze¿yæ nadzmys³owych.Jeœli ktoœ, kto zdoby³ zdolnoœæ postrzegania poza swym cia³em zmys³owym, obserwuje roœlinê, wówczas oprócz tego, co ukazuj¹ mu jego zmys³y, dostrzega delikatn¹ postaæ przenikaj¹c¹ ca³¹ roœlinê.Postaæ ta jawi mu siê jako jestestwo utworzone z si³; uznaje, ¿e jest ono tym, co kszta³tuje roœlinê z substancji i si³ œwiata zmys³owego, co wywo³uje kr¹¿enie jej soków.Cz³owiek taki mo¿e powiedzieæ, u¿ywaj¹c u¿ytecznego, choæ nie ca³kiem trafnego okreœlenia: “W roœlinie jest coœ, co wprawia jej soki w ruch, tak jak moja w³asna dusza podnosi m¹ rêkê".Spogl¹da on na coœ, co stanowi wnêtrze roœliny.Owemu wnêtrzu istoty roœliny musi przyznaæ samodzielnoœæ w stosunku do tego, co widz¹ w roœlinie zmys³y; musi równie¿ przyznaæ, ¿e istnia³o ono przed roœlin¹ zmys³ow¹.Ma mo¿liwoœæ obserwowaæ, jak roœlina roœnie, wiêdnie, jak wypuszcza pêdy i jak powstaje z nich nowa roœlina.Nadzmys³owa postaæ utworzona z si³ jest najpotê¿niejsza wtedy, gdy obserwacja dotyczy zal¹¿ków roœliny.Jestestwo zmys³owe jest wówczas pod pewnym wzglêdem niepozorne, natomiast jestestwo nadzmys³owe licznie rozcz³onkowane.Zawiera ono w sobie wszystko, co - ze œwiata nadzmys³owego - wspó³pracuje przy budowie i wzroœcie roœliny.W wypadku obserwacji nadzmys³owej ca³ej Ziemi ukazuje siê nam jestestwo si³, o którym wiemy z ca³¹ pewnoœci¹, ¿e istnia³o, zanim powsta³o wszystko to, co na Ziemi i w jej obrêbie jest postrzegane zmys³owo.Dochodzimy na tej drodze do prze¿ycia si³ nadzmys³owych, które wspó³pracowa³y przy tworzeniu Ziemi w jej pradawnych czasach.To, co prze¿ywamy w ten sposób przed sob¹, mo¿emy nazwaæ eterycznymi lub elementarnymi jestestwami podstawowymi albo cia³ami roœliny i Ziemi, podobnie jak cia³o, za którego poœrednictwem postrzegamy, bêd¹c poza cia³em fizycznym, nazywamy w³asnym cia³em elementarnym lub eterycznym.Ju¿ na pocz¹tku nadzmys³owej zdolnoœci obserwowania bêdziemy potrafili przypisaæ pewnym rzeczom i procesom œwiata zmys³owego, prócz ich w³aœciwoœci zmys³owych, tak¿e owe elementarne jestestwa podstawowe
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhanula1950.keep.pl
|