[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tabl.4.Zadania controllingu w logistyce (wg T.Sokołowskiego [97])Najwa\niejsze zadanie stawiane logistyce procent głosówOptymalizacja stanu zapasów 42,0 %Przejrzystość kosztów i wyników 41,3 %Minimalizacja kosztów 41,3 %Pozyskanie istotnych informacji zarządczych 30,1 %Utrzymanie ciągłości dostaw 22,4 %Skrócenie cyklu produkcyjnego 18,9 %Optymalizacja transportu 5,6 % 7414.3.Rachunek kosztów w przedsiębiorstwieOsiągnięcie zadowalających rezultatów ekonomicznych nie jest mo\liwe bez odpowiednioukierunkowanego rachunku kosztów, który umo\liwiłby ocenę wpływu ró\nych opcji działań nawynik finansowy.Tradycyjna kalkulacja kosztów koncentruje się na rozwiązywaniu problemówpomiaru kosztów produkcji wyrobów przemysłowych.Za podstawowy czynnik kosztotwórczyuznawane są rozmiary produkcji i sprzeda\y, stąd na przykład typowym rozwiązaniem przyokreślaniu rentowności sprzeda\y jest rozliczenie kosztów sprzeda\y za pomocą narzutuw stosunku do wielkości przychodów.Sprawozdawczość finansowa przywiązuje małą wagę dokosztów obsługi klienta (dla kosztów powstających poza procesem produkcyjnym).W rachunkuzysków i strat wykazywana jest jedna zagregowana pozycja  koszty sprzeda\y , któraw \aden sposób nie ułatwia analizy rentowności klientów dla celów zarządzania przedsiębiorstwem.Koszty sprzeda\y rozliczane są na poszczególnych klientów lub segmenty klientów w uproszczonysposób, np.za pomocą jednakowego narzutu procentowego w proporcji do przychodów lubwartości produktów kupowanych przez danego klienta.Wady tradycyjnej kalkulacji to [ 52]:- nie są uwzględniane koszty kredytu kupieckiego i inne koszty finansowe,- nie są uwzględniane utracone nale\ności, na które tworzona jest rezerwa,- nie są uwzględniane dodatkowe koszty ponoszone na rzecz klienta w procesie.Strategie rynkowe, bazujące na logistyce, wpływając na pojawianie się dodatkowych usług(i kosztów), wymuszają poszukiwania nowych rozwiązań rachunku kosztów.Ich poziomi struktura wynika z szeregu czynników powstających w ramach powiązań pomiędzy producentema odbiorcą produktów.Są to nierzadko koszty wywiązania się z obietnic wobec klienta: szybszejobsługi, wy\szej jakości za taką samą cenę, modyfikacji produktu lub usługi zgodniez preferencjami danego klienta, specjalnych opakowań, dłu\szych terminów zapłaty nale\ności, itd.Istnieje więc konieczność analizy kosztów na podstawie określonych wskazników dotyczącychcałego procesu logistycznego, stąd powstała procesowa kalkulacja kosztów (metoda ABC) [16].Podejście procesowe, polegające na przyjęciu oczekiwań klienta jako punktu wyjścia(uwzględniające perspektywę  od zewnątrz do wewnątrz organizacji), jest w coraz szerszymzakresie wykorzystywane do zarządzania w przedsiębiorstwie.Jest ono widoczne, m.in.wkoncepcji łańcucha wartości, reengineeringu procesów produkcji i logistyki, zarządzaniu jakością.Procesy i działania powinny zostać zatem wykorzystane tak\e jako podstawa modelu kosztówprzedsiębiorstwa, poniewa\ rachunek kosztów, dostarczający informacje niezbędne do zarządzania,winien opierać się na tych samych zało\eniach, co model funkcjonowania przedsiębiorstwa [10].Niezbędne jest zatem przyjęcie i zastosowanie instrumentu rachunkowego, który dostarczyłbydanych pozwalających na ocenę kosztów poszczególnych działań w całym łańcuchu logistycznym. 7514.4.Koszty logistyczneZagadnienia kosztów logistyki nale\ą do najtrudniejszych i najbardziej zło\onych problemówwspółczesnej logistyki.Problemem jest nawet samo ich zdefiniowanie, rozgraniczeniei wyodrębnienie.Z badań i analiz wynika, \e globalne koszty logistyki stanowią 10 - 40%przychodów ze sprzeda\y uzyskiwanych przez przedsiębiorstwo, i obecnie w nich występująnajwiększe rezerwy dla działań oszczędnościowych [15].Ogólnie biorąc: koszty logistyczne są towszystkie koszty związane z przebiegiem procesu logistycznego.W ujęciu modelowym dzieli sięje na: koszty przepływu materiałów (dominujące ok.40 % wszystkich) i utrzymania zapasów.W praktyce mo\na wykorzystać np.poni\szą klasyfikację struktury kosztów  rys.47 [94].Struktura Struktura Struktura składnikówrodzajowa faz procesu1.Koszty materialne 1.Koszty fazy zaopatrzenia 1.Koszty przepływu- amortyzacja, fizycznego- działu zaopatrzenia,- materiały, paliwa,- wydziału transportu,- energia,- wydziału magazynów.- usługi obce.2.Koszty fazy produkcji 2.Koszty zapasów2.Koszty niematerialne- działu sterowania produkcją,- robocizna- wydziału transportu- usługi,wewnętrznego.- kapitał obcy,3.Koszty fazy dystrybucji 3.Koszty procesów- podatki.- działu zbytu, informacyjnych3.Koszty pozostałe- transportu i spedycji,- kary,- wydziału magazynów.- ubytki naturalne.Rys.47.Składniki struktury kosztów logistycznych (wg Cz.Skowronka [94])Strategia logistyczna przedsiębiorstwa jest niczym innym, jak próbą znalezienia punktu równowagipomiędzy wymaganiami rynku, a kosztami niezbędnymi do osiągnięcia tych celów [71].Ten punktrównowagi z jednej strony wyznacza więc szybkość i terminowość dostaw, dostępność towarówi informacji oraz elastyczność, czyli szybkość reagowania na zmiany na rynku.Narzędziemsłu\ącym do spełnienia tych wymagań jest struktura logistyczna firmy: magazyn centralny,magazyny regionalne, ich lokalizacje, zastosowana w nich technika i zatrudniony w nich personel.Oczywiste jest, \e ka\dy z wymienionych elementów generuje koszty, a przedsiębiorstwo jest\ywotnie zainteresowane w minimalizacji tych kosztów, poniewa\ jest to druga stronawspomnianego punktu równowagi.Stąd celem strategicznym w logistyce jest: obsłu\yć klientajak najlepiej ale przy mo\liwie najni\szych kosztach.W praktyce oznacza to [55]:- zdefiniowanie wymaga klientów odnośnie poziomu obsługi,- właściwe zaplanowanie struktury dystrybucji,- określenie swego miejsca na rynku w obszarze konkurencji (benchmarking),- optymalizacja czynników generujących koszty logistyczne. 76Część II Charakterystyka podsystemów logistycznych15.LOGISTYKA ZAOPATRZENIA15.1.Zaopatrzenie i jego zadaniaZdecydowana większość współczesnych wyrobów przemysłowych to produkty zło\one z wieluró\nych elementów i normaliów.Te pierwsze trzeba wytworzyć w danym przedsiębiorstwie,zaopatrując produkcje w określone materiały, a te drugie dobrać z katalogów i zakupić u ichproducentów [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hanula1950.keep.pl