[ Pobierz całość w formacie PDF ] .23www.teozofia.org Teozofia w PolsceMówi się, że na początku w języku hebrajskim nie ma bowiem w ogóle słowa na wyrażeniepojęcia wieczności* Bóg kształtuje niebo i ziemię; a ziemia jest bezkształtna i pusta, a niebo wrzeczywistości nie jest niebem, a otchłanią", chaosem, z ciemnościami na swym obliczu".A Duch Boży unosił się nad Obliczem Wód, czyli ponad wielką otchłanią nieskończonej przestrzeni.A Duch ten to Narajana, czyli Wisznu.I rzekł Bóg: Niechaj będzie utwierdzenie (firmament)." (l, 6) l bóg", ten drugi, usłuchał i uczyniłutwierdzenie (firmament) (l, 7)./ rzekł Bóg: Niech się stanie światło, l stało się światło.Ale to nieoznacza wcale światła, lecz podobnie jak w Kabale androgynicznego Adama Kadmona, czyli Sefirota(Zwiatło Duchowe), gdyż są oni jednym, albo według chaldejskiej Księgi Liczb, anioły wtóre pierwszeElohim które są zespołem tego stwarzającego, to znaczy kształtującego Boga.Do kogóż bowiem sąskierowane te rozkazodawcze słowa? l kto jest tym, który rozkazuje? Tym, co rozkazuje, jest PrawoOdwieczne, a tym, który słucha, jest Elohim, wielkość znana, działająca w x i 2 x, czyli współczynnikwielkości nieznanej, Jedynej Siły.Wszystko to jest okultyzmem, który można znalezć w archaicznychstrofach [Księgi Dzjan, najstarożytniejszego dokumentu świata, przyp.tłum.].Jest zupełnie obojętne,czy nazwiemy je siły dyani czochanami, czy, w ślad za Ezechielem, aufanimami.' Słowo wieczność", którym teologowie chrześcijańscy tłumaczą termin na zawsze i zawsze", nieistnieje w języku hebrajskim Oulam, powiada Le Clerc, oznacza tylko czas, gdy początek lub koniecnie jest zawsze" w Starym Testamencie znaczy tylko długi czas".W Puranach nie używa się równieżsłowa "wieczność" w znaczeniu chrześcijańskim.W Wisznu Puranach mówi się wyraznie, że przez wieczność" i nieśmiertelność" należy rozumieć tylko istnienie do końca kalpy (Księga ii, rozdz.VIII)." Teogonia orficka jest z ducha swego czysto wschodnia i hinduska.Różne kolejne przemiany,jakie przechodziła, oddaliły ją od ducha kos-mogonii starożytnej, jak to można stwierdzić choćbyporównując z Teogonią Hezjoda.Jednak prawdziwie aryjsko-hinduski duch przebija się wszędziezarówno u Hezjoda, jak i w systemie orfickim (zob.godne uwagi dzieło Jamesa DarmestetraCossnogonies Aryerines w ]ego Essais Orien-faujt).Na przykład, pierwotne pojęcie greckie chaosujest pojęciem Tajemnej Religii Mądrości.U Hezjoda więc chaos jest nieskończony, bezbrzeżny,bezgraniczny, nie mający początku ni końca w swym trwaniu, jest abstrakcją, a jednocześniewidzialną obecnością, Przestrzenią wypełnioną ciemnością, która jest materią pierwotną w swymprzedkosmi-cznyrn stanie.W znaczeniu etymologicznym chaos według Arystotelesa jest przestrzenią,a przestrzeń w naszej tilozoiii stanowi na wieki niewidzialne i niepoznawalne BóstwoJedna wszechogólna światłość, która dla człowieka jest ciemnością istnieje zawsze, powiadachaldejska Księga Liczb.Z niej wylania się rytmicznie co pewien czas energia, która odbija się wobliczu głębi, lub chaosu, w którym drzemią zalążki wszystkich przyszłych światów; a raz zbudzonadaje impuls i zapładnia utajone potencjalne siły, które są w niej zawsze obecne jako wieczystepotencjalności.Wówczas to budzi się na nowo wielu Brahmów i Buddów współwieczystych sił irodzi się nowy wszechświat.' Duch przejawiony: Absolut, Duch Boży jest jednym z absolutną Boską Substancją, Parabrahman iMulaprakriti są w swej treści nieroz-dzielną Dwójnia.Wobec tego Kosmiczna Twórcza Myśl iSubstancja" Sefer Jetzireh, Rozdz.l, Miszna IX.W Sefer Jetzireh, kabalistycznej Księdze Stworzenia, autor jej powtórzył widocznie słowa Manu.Mówi bowiem, że Boska Substancja jest jedyną, która istniała od wieczności, bezkresnej i absolutnej; iona to wydaje z siebie Ducha*.Jeden jest Duch Boga żywego, błogosławione niech będzie imię Tego,który żyje na wieki! Głos, Duch i Słowo oto Zwięty Duch'".A jest to kabalistyczna abstrakcyjnaTrójca, tak bezceremonialnie uczłowieczona przez ojców Kościoła.Z troistej Jedni wyłonił się całykosmos.Najpierw z Jednego wyłoniła się liczba Dwa lub Powietrze (Ojciec), pierwiastek stwórczy;potem liczba Trzy, Woda (Macierz) wyłoniła się z Powietrza; Eter lub Ogień dopełnia mistycznąCzwórnię, Arboal*.Gdy Utajone utajonego zechciało Siebie objawić, uczyniło najpierw Punkt [Punktnajpierwszy, prapunkt, czyli Pierwszy Sefirot, Powietrze lub Duch Zwięty], ukształtowały go w świętąPostać [dziesięć se-firotów to człowiek niebiański) / oblekło ją w bogatą, wspaniałą szatę, jaką jestwszechświat.@@@24www.teozofia.org Teozofia w PolsceOn Wiatr uczynił Swymi wysłańcami, Ogień płonący Swoimi sługami, powiada Jetzireh,zaznaczając kosmiczny charakter objaśnianych pózniej euhemerystycz-nych żywiołów i podkreślając,że Duch przenika każdy atom wszechświata.Wszędzie w całych Aktach święty Paweł niewidzialne istoty kosmiczne nazywane żywiołami", aleteraz żywioły zostały zdegradowane i ograniczone do atomów, o których jak dotąd nic nie wiadomo iktóre podobnie jak i eter są tylko przyjęte z konieczności.Tę substancję pierwotną lub pramaterię niektórzy nazywają chaosem, a Platon i Pitagorejczycyzwali ją Duszą Zwiata, po zapłodnieniu jej przez Ducha Tego, co się unosi nad głębią wielkichpierwotnych wód, czyli chaosu.Przez odbicie siebie w nich (wodach), mówią kabaliści, unoszący sięnad nimi Duch stworzył całą tę ułudę widocznego, przejawionego wszechświata.Jako chaos przed ijako eter po tym odbiciu", jest To wciąż Bóstwem przenikającym Przestwór jak i wszystkość.Jestniewidzialnym, nieuchwytnym Duchem wszelkiej" Seler Jetzireh: od Arba pochodzi Abram.rzeczy oraz niewidzialnym, ale aż nadto uchwytnym, fluidem płynącym z palców zdrowegomagnetyzera; jest to bowiem życiotwórcza elektryczność samo życie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhanula1950.keep.pl
|