[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Głównym powodem nie jesttu zresztą czysto symboliczne dą\enie do nieprzekraczania w wydatkach na obronę granicy lproc.GNP; jeśli do wydatków tych zastosować definicję obowiązującą w NATO (tj.włączyćdo nich renty i emerytury wojskowe), to bariera ta ju\ została przełamana  w ka\dym razieJaponia przeznaczała na obronę znacznie wy\szy procent GNP w początku latpięćdziesiątych.Nie ma to te\ wiele wspólnego z warunkami zawartego w 1951 r.amerykańsko-japońskiego traktatu bezpieczeństwa  który jest podstawą prawną obecnościwojsk amerykańskich w Japonii i który zachęcał Tokio do zajmowania się raczej handlem ni\rozwojem potencjału strategicznego  poniewa\ sytuacja w latach osiemdziesiątych jestzupełnie inna ni\ w czasach wojny koreańskiej.Rzeczywistym powodem  zdaniemjapońskiego rządu  są wewnątrzpolityczne i regionalne zastrze\enia wobec zmasowanegozwiększenia wydatków na obronę i wobec rewizji konstytucji, zabraniającej obecniewysyłania \ołnierzy (a nawet sprzeda\y broni) za granicę.Pamięć o ekscesachmilitarystycznych z lat trzydziestych i stratach poniesionych podczas wojny oraz (zwłaszcza)okropności bomb atomowych zaszczepiły w świadomości Japończyków niechęć ipodejrzliwość wobec wojny i jej instrumentów co najmniej dorównujące siłą pacyfizmowipanującemu na Zachodzie po pierwszej wojnie światowej.I chocia\ z czasem ten stan rzeczymo\e ulec zmianie  kiedy pojawi się na scenie kolejne pokolenie, \ywiące większąpewność siebie  to w najbli\szej przyszłości du\o bardziej prawdopodobne będzieutrzymywanie się opinii zmuszającej rząd tokijski do ograniczania, nadal do skromnegopoziomu, wydatków na to, czemu słusznie nadano nazwę  sił samoobrony" 81.Do tych względów moralnych i ideologicznych mo\na dodać względy gospodarcze.Wśródjapońskich biznesmenów i polityków występuje powa\ny sprzeciw wobec zwiększaniawydatków publicznych (które  jak ju\ wspomniałem  mają poziom du\o ni\szy ni\ wjakimkolwiek innym kraju OECD).Zdaniem tych ludzi za podwojenie lub potrojeniewydatków na obronę trzeba by zapłacić albo zwiększeniem du\ego ujemnego salda sektorapublicznego, albo podniesieniem podatków  oba te wyjścia budzą w nich ostrą niechęć.Argumentuje się ponadto, \e du\a armia i du\a marynarka wojenna nie zapewniły Japoniibezpieczeństwa  ani militarnego, ani gospodarczego  w latach trzydziestych i trudnodostrzec, jak teraz wzrost wydatków na obronę mógłby zapobiec mo\liwości odcięciadopływu arabskiej ropy naftowej  co jest dla Japonii du\o większym zagro\eniemstrategicznym od na przykład hipotetycznej zimy jądrowej i co tłumaczy, dlaczego za ka\dymrazem, kiedy na Bliskim Wschodzie wybucha kryzys, Japonia rozpaczliwie próbuje  nierzucać się w oczy i milczeć".Czy\ więc z punktu widzenia Japonii nie lepiej jestwyrzec się u\ycia siły i rozstrzygać wszystkie spory międzynarodowe pokojowo, jakprzystoi kosmopolitycznemu  państwu handlowemu"? Poniewa\ nowoczesna wojna jest tak kosztowna i przynosi rezultaty sprzeczne z zamierzonymi, Japończycy uwa\ają, \e ichzerihoi heiwa gaiko ( skierowana we wszystkie strony dyplomacja pokojowa") ma mnóstwozalet.Tego rodzaju nastroje niewątpliwie umacnia dodatkowo świadomość Tokio, \e wielusąsiadów zaalarmowałaby rozbudowa na wielką skalę japońskiej potęgi wojskowej.Oczywiste jest, \e tak właśnie zareagowaliby Rosjanie  bo to przecie\ w końcu przeciwkonim wymierzone są \yczenia USA, by Japonia  dzieliła cię\ary" wysiłku obronnego, to znimi Japonia wiedzie spór o wyspyna północ od Hokkaido i to oni zapewne uwa\ają, \e na Dalekim Wschodzie i tak ju\ majądosyć kłopotów z ekspansją potęgi Chin.Taka sama byłaby jednak równie\ reakcja krajów,które poprzednio znajdowały się pod japońską okupacją  Korei, Tajwanu, Filipin, Malezji,Indonezji  oraz Australii i Nowej Zelandii.Wszystkie te państwa okazują du\ą nerwowośćprzy ka\dej oznace odradzania się japońskiego nacjonalizmu i japońskiej mentalnościbushido; wszystkie one zachęcają te\ Tokio,  by skupiło swą uwagę na produkcyjnych,niewojskowych metodach umacniania pokoju i bezpieczeństwa Azji Południowo-Wschodniej" w.Chyba jednak najbardziej Tokio obawia się trudności z rozpraszaniem podejrzeńniezwykle wra\liwego Pekinu, wcią\ pielęgnującego pamięć o japońskich okrucieństwach zlat 1937 1945; tego samego Pekinu, który ostrzegł ju\ Japonię, by nie anga\owała się zbytsilnie w rozwój gospodarczy Syberii (co z kolei komplikuje stosunki Tokio Moskwa) i wewspieranie Tajwanu.Nawet japońska ekspansja gospodarcza (chocia\ wiązały się z nią bardzo potrzebneinwestycje, a tak\e pewien stopień rozwoju gospodarczego i pewien napływ turystów)nastroiła wielu sąsiadów podejrzliwie, poniewa\ odnoszą oni wra\enie, \e zostają wessani wnowszą, subtelniejszą wersję Strefy Wspólnego Dobrobytu Wielkiej Azji Wschodniej zwłaszcza \e Japonia niewiele z tych krajów importuje (poza surowcami), natomiastsprzedaje im znaczne ilości wyrobów przemysłowych.Równie\ w tej sprawie najbardziejotwarcie wypowiadały się Chiny.Najpierw w końcu lat siedemdziesiątych powitały zzadowoleniem ówczesny boom w japońskich inwestycjach zagranicznych i japońskim handlu,następnie ostro ograniczyły zarówno napływ japońskich kapitałów, jak i wymianę handlową częściowo w wyniku ujemnego salda własnego bilansu płatniczego, częściowo zaś dlatego,by nie uzale\niać się gospodarczo od jakiegoś pojedynczego kraju, który mógłby to potemwykorzystać przeciwko nim.W 1979 r [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hanula1950.keep.pl