[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zbudowa³ nawet gospodarstwo funkcjonuj¹ce na zasadach, jakich nauczy³ siê na wyspie Nipu.41.2.3 Funkcja powieœciKrasicki ukazuje w swej powieœci wychowanie m³odzie¿y w ówczesnych czasach, p³ytkoœæ zainteresowañ ówczesnej szlachty, jej ciemnotê, nieuctwo, samowolê i pieniactwo, a tak¿e pijañstwo, bezkrytyczn¹ pogoñ za zagranicznymi nowinkami, okrucieñstwo wobec s³u¿by i lenistwo umys³owe.Wskazuje na koniecznoœæ powrotu do natury oraz autentycznych wartoœci moralnych, zabitych przez destrukcyjny wp³yw spo³eczeñstwa, jego obyczajowoœci i kultury.Pouczaj¹cy przyk³ad Miko³aja ma byæ ostrze¿eniem, a zarazem wskazówk¹ w wyborze ¿yciowej filozofii.41.3 SATYRY I.KRASICKIEGO - OŒMIESZANIE I DRWINA Z WAD SPO£ECZEÑSTWA41.3.1 Rodzaje satyr i dzieje gatunkuSatyra to gatunek literacki znany od staro¿ytnoœci.Jego twórc¹ by³ Horacy.Jest to gatunek z pogranicza liryki i epiki.Autor satyry przedstawia swój negatywny stosunek do jakiejœ osoby lub rzeczy.Mo¿na wyró¿niæ nastêpuj¹ce typy satyr: portretowe, sytuacyjne (zdarzenie jest ilustracj¹ zjawiska), obyczajowe.41.3.1.1 Sposób oœmieszania wadKrasicki napisa³ 22 satyry o tematyce obyczajowej.Pisa³ je po to aby piêtnowaæ to co z³e oraz nosicieli z³a.Zadaniem satyry jest bezlitosne ch³ostanie z³a.By³y one wymierzone przeciwko saskiemu dziedzictwu: narodowej megalomanii, ciemnocie i zacofaniu, ¿yciu ponad stan, pijañstwu, sk³onnoœci do hazardu, braku krytycyzmu, powierzchownemu przyjmowaniu obcych wzorów kulturowych.Krasicki kreœli³ obraz ¿ycia w XVIII wiecznej Rzeczypospolitej.Jest to doskona³a ilustracja, a jednoczeœnie obna¿enie i oœmieszenie najwiêkszych wad spo³eczeñstwa polskiego z czasów wspó³czesnych poecie."Do króla"Satyra ta to typowy przyk³ad satyry portretowej.Przedstawiony jest w niej król August Poniatowski.Królowi stawiane s¹ nastêpuj¹ce zarzuty:nie wywodzi siê z rodziny królewskiejjest za m³ody na to stanowiskojest wykszta³conyjest zbyt ³agodny i jest zbyt dobry dla swoich poddanychjest królem i jest PolakiemPogl¹dy te wyra¿a szlachcic sarmata.Robi to ktoœ kto nie skorzysta³ na wyborze tego króla.Jest to portret króla postrzegany oczami szlachcica sarmaty.Pomimo, ¿e portret króla sk³ada siê tu z zarzutów to jest to portret pochwalny.Ktoœ kto uwa¿a zalety króla jako wady jednoczeœnie sam siebie oœmiesza."Pijañstwo"Satyra ta to próba walki z na³ogiem pijañstwa jaki rozpowszechni³ siê u szlachty.Krasicki ukazuje zgubne i szkodliwe skutki picia alkoholu.Jest on przyczyn¹ swad, prowadzi do warcholstwa i anarchii."¯ona modna"Jest to satyra napisana w formie dialogu miêdzy panem Piotrem a jego przyjacielem.Pan Piotr opowiada o swoim o¿enku i ¿yciu ma³¿eñskim.Jest to typowy domator i pochodzi ze wsi.Jego ¿ona pochodzi z miasta.S¹ to zupe³nie przeciwstawne postacie.Powodem o¿enku by³a jedynie chêæ zysku.Ju¿ po zawarciu umowy przedœlubnej dotycz¹cej maj¹tku pan Piotr zaczyna tego ¿a³owaæ.¯ona po przyjeŸdzie do domu pana Piotra nie mog³a zrozumieæ wiejskiego stylu ¿ycia i tamtejszych obyczajów.By³a przyzwyczajona do wygód.Brakowa³o jej nawet pokoi.Do s³u¿by odnosi³a siê z wielk¹ pogard¹.Nie podoba³ siê jej te¿ ogród.Chcia³ go przebudowaæ.Pan Piotr nie chc¹c s³uchaæ rozkazów ¿ony odsun¹³ siê na bok (uciek³).¯ona przebudowa³a wtedy dom.By³a bowiem zwolenniczk¹ stylu francuskiego.Podoba³ siê jej wszystko co pochodzi³o z tamtego kraju.Zaczê³y siê przyjêcia.Pan Piotr straci³ znaczenie w swoim domu.Goœcie ¿ony œmiali siê z mê¿a.¯ona ci¹gle mówi o wsiach, które maj¹ pokryæ koszty jej zachcianek.Wkrótce obydwoje wrócili do miasta.S¹ w tej satyrze przedstawione dwie postacie (style): szlachcic sarmata (pan Piotr) i dworski (¿ona).¯ona otacza siê wszystkimi rzeczami zbytku.Marnuje maj¹tek.Oba style s¹ uwa¿ane za niew³aœciwe i naganne.W tej satyrze s¹ one skonfrontowane."Œwiat zepsuty"W satyrze tej s¹ skonfrontowane postawy ojca i synów.Postawa synów (obecnie) charakteryzuje siê z³ymi cechami.Nie ma cnoty, prawdy.Za ojców (kiedyœ, w przesz³oœci) by³o inaczej.Panowa³a cnota, prawda, porz¹dek.Pojawia siê te¿ motyw ton¹cego statku.Jest to nawi¹zanie do "Kazañ sejmowych" Piotra Skargi.Wszystko to prowadzi do zguby ojczyzny.41.4 CIEMNOTA I ZACOFANIE DUCHOWIEÑSTWA - "MONACHOMACHIA"41.4.1 Treœæ utworuNa œwiecie dziej¹ siê ró¿ne rzeczy."Nieraz rycerzem bywa s³uga bo¿y".Taka wojna miêdzy mnichami zdarzy³a siê pewnego razu w miasteczku, którym: "By³o trzy karczmy, bram cztery u³omki, Klasztorów dziewiêæ i gdzieniegdzie domki".¯ycie toczy³o siê tu leniwie, a¿ do pewnego dnia "Jêdza niezgody" pojawi³a siê nad miastem i spokojne do tej pory zakony zapragnê³y rywalizacji.Bracia dominikanie wyzwali karmelitów na pojedynek - uczon¹ dysputê [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hanula1950.keep.pl