[ Pobierz całość w formacie PDF ] .Retrospekcja: wspomnienia genera³a Roz³uckiego z czasów powstania 1863 roku.Jego bratanek przeszed³ z wojsk rosyjskich do powstañców.Gdy go schwytali to genera³ skaza³ go na rozstrzelanie.Jan ("Rymwid")Ma cechy bohatera patriotycznego.Sprawy ojczyzny stawia³ ponad wszystko.Bezkompromisowy, odwa¿ny, dumnyy, pe³en godnoœci, si³y woli, pogardy dla wroga i œmierci.Poœwiêci³ swe ¿ycie, z³ama³ przysiêgê wojskow¹, podepta³ honor, przeciwstawi³ siê tradycji rodzinnej, osieroci³ dziecko.Postawa ta jest heroiczna i bardzo wynios³a.Genera³ Roz³óckiNie jest patriot¹.Lojalista, konserwatysta, tradycjonalista.Wierny carowi i z³o¿onej przysiêdze.W obliczu sytuacji wyboru honoru lub patriotyzmu wybra³ honor.Inaczej ni¿ Rymwid.Dobry ¿o³nierz, genera³ mimo, ¿e nie Rosjanin.Rang¹ dowodzi lojalnoœæ i oddanie armii.Tradycj¹ rodzinn¹ by³o to, ¿e przedstawiciele mêskiej linii rodu s³u¿yli w wojsku.Armia w której Polacy mogli s³u¿yæ by³a rosyjska.Bracia Roz³uccy robili w niej karierê.Brat prosi³ by ten wychowa³ jego syna Jana jak najlepiej.Byli ze sob¹ z¿yci, kocha³ go jak syna.St¹d wœciek³oœæ, ¿e Jan zbruka³ imiê rodziny jako zdrajca.Roz³ucki by³ dumny z zachowania Jana przed plutonem egzekucyjnym.Nieugiêty i dumny.Oboje stoj¹ przed dramatem trudnego wyboru.Jan stan¹³ przed s¹dem za dezercjê i zdradê.Grozi mu kara œmierci.Genera³ przyrzek³ na honor brata, ¿e wychowa syna.Teraz skazuje go na œmieræ.Kocha³ go jak syna, ale wybra³ honor.Jako sêdzia zgodny musia³ byæ z prawem.Musia³ byæ obiektywny.Podtrzymaæ dobre imie w oczach innych Rosjan oraz swego bratanka dla którego by³ autorytetem i postaci¹ która nie ugiê³a siê w trudnej sytuacji.Musia³ zachowaæ twarz bezstronniczego cz³owieka lub okazaæ siê stronniczym.Jana czeka³a natychmiastowa œmieræ lub wiêzienie czyli mêczeñska œmieræ.Dla genera³a wa¿na jest godnoœæ i honor nie istnienie.Zachowa³ honor bratanka, a w jego mniemaniu by³o to najlepsze rozwi¹zanie.Kierowa³ siê swoimi zasadami decyduj¹c o losie bratanka.Przed egzekucj¹ Jan przekaza³ wujowi na wychowanie syna.Uzna³ za s³uszny system wartoœci genera³a.Wiedzia³, ¿e jego synowi zostan¹ zaszczepione takie wartoœci jakie mia³ Jan.71.9 "Nagi bruk"Opowiadanie napisane zosta³o przez sprowokowanie autora wyst¹pieniami robotniczymi w 1905 roku w Rosji i królestwie Polskim.Bunt w Rosji zwi¹zany by³ z warunkami ¿ycia, wyzyskiem, wzrostem œwiadomoœci.W królestwie Polskim ruch ten wzmocniony by³ tendencjami narodowoœciowymi.Tzw rewolucja 1905 roku.Manifestacje krwawo t³umiono.Opowiadanie to sk³ada siê z trzech czêœci:1.demonstruj¹cy lud2.opisy poszczególnych demonstrantów (szewc, kobieta z dzieckiem)3.wojska wychodz¹ce na przeciw demonstrantów.Technika zbli¿eñ: najpierw panoramiczny obraz ulicy, potem zbli¿enie, niby odjazd kamery, na poszczególnych uczestników.Nastêpnie pokazana ponownie ca³a demonstracja i wojska.Utwór ten jest metafor¹ losu robotników.Wœród demonstruj¹cych s¹ ludzie ró¿nego wieku.Ma³e dziecko czeka odra¿aj¹ca przysz³oœæ - los wpisany w pochodzie, przes¹dzony.Przewidywany ¿yciorys jest okrutny.Równie przera¿aj¹co wygl¹daj¹ demonstranci.Opis zezwierzêcenia ludzi - brudni, zmêczeni, przepracowani.Opis naturalistyczny, brutalny, okrutny.Ludzie krocz¹ przeciw tym warunkom w którym musz¹ ¿yæ.Obywatele s¹ przera¿eni t³umem.Na widok wojska zamykaj¹ siê w domach, przeczuwaj¹ strzelaninê na ulicy.Demonstranci na widok wojska zaczynaj¹ œpiewaæ pieœñ.Ona ich jednoczy.Tworzy jednoœæ wzajemn¹ solidarnoœæ.Czuj¹ siê bardziej ludzko.Narrator nazwa³ to pieœni¹ wolnoœci.Odarto ich z wolnoœci ludzkiej, œmieræ jest dla nich wyzwoleniem z okrutnego ¿ycia.T³um to "¿ywy pocisk toruj¹cy drogi wolnoœci".Poœwiêca ¿ycia dla zrealizowania idei, dla dobra innych.Pieœñ to pierwszy wyraz buntu by ich zauwa¿ono.Mo¿e nie zrealizuj¹ celu, ale zrobi¹ wy³om na drodze dla wolnoœci, wyzwolenia z okrutnego ¿ycia.Tytu³ "Nagi bruk" ma charakter metaforyczny.Nagi bruk to symbol braku zrozumienia reszty spo³eczeñstwa dla ich idei.Obywatele izoluj¹ siê od nich.Nagi bruk jest ich jedynym sojusznikiem, symbolem jednego orê¿a - pieœñ, liczba, jednoœæ.Podobnie jak oni sami jest on nagi - oznacza to pustkê ich ¿ycia i nêdzê.Twardy jak oni i niez³omny w swej desperacji.¯¹daj¹cy ludzkich warunków istnienia.Symbol ubóstwa i nêdzy.Poprzez te odra¿aj¹ce opisy robotników ¯eromski przedstawia ich nêdzê.Nie s¹ oni do koñca zdesperowani, choæ postanowili walczyæ do koñca o sw¹ godnoœæ, manifestowaæ nie zgodê na tak¹ sytuacjê.Wychodz¹ na przeciw uzbrojonemu wojsku.S¹ t³umem, silni, zbrojni tylko w pieœñ, liczbê i œwiadomoœæ koniecznoœci takiego protestu.72."Ch³opi" W£ADYS£AWa REYMONTa72.1.1 Kompozycja, narracja, jêzykReymont zaj¹³ siê tematem wsi i ¿yciem ch³opów.Dostrzeg³ on pewien moment dziejowy i chcia³ go ukazaæ w ksi¹¿ce.Prze³om XIX i XX wieku to ró¿ne procesy zachodz¹ce na wsi.Dawna struktura wsi przestaje siê liczyæ, odchodzi w przesz³oœæ.Pojawiaj¹ siê ludzie bardziej œwiatli, rozwiniêci narodowoœciowo, maj¹cy ¿¹dania co do swego ¿ycia i oczekiwania od narodu.W swej tetralogii Reymont zwróci³ uwagê na problemy wsi.Kompozycja utworu to cztery pory roku.Okres od koñca wrzeœnia do koñca sierpnia (10 miesiêcy).Ukazana jest pe³nia zadañ gospodarskich stanowi¹cych ¿ycie ludzi wsi, ró¿ne formy obrzêdowoœci ludowej i religijnej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhanula1950.keep.pl
|