[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tak to wyraża Ewangelia: "czyniący zło nienawidzi światła".W tej książce zobaczymy jeszcze, jakie jest to dobro, które czyni masoneria.Nie tylko idea chrześcijańska, ale także zdrowy rozsądek związany z poczuciem wolności, nakazuje odpowiedzialność za nasze czyny.Tajem­nica dąży do osłabienia poczucia naszej odpowiedzialności, ułatwiając przedsięwzięcie działań drwiących z sankcji socjalnych lub publicznych, na które zasługują.Ponadto każdy się spyta: nauki i czyny masonerii są rzeczą dobrą czy złą? Jeśli są rzeczą dobrą, dlaczego pozbawiać resztę ludzi dostępu do niej? Jeśli są rzeczą złą, jasne jest, że sumienie będzie ją odrzucać i odradzi związanie się z takim stowarzyszeniem.Mówi sławny Philon (baron de Knigge), prawa ręka Weishaupta: "Dużo czasu zajęło mi aby ośmielić się skorzystać z mojego doświadczenia i aby móc, ze znajomością rzeczy, odradzać każdemu młodemu, pracowitemu i aktywnemu człowieko­wi wstąpienia do jakiegokolwiek tajnego związku, jakakolwiek byłaby jego nazwa, którą się ozdabia.Jasne jest, że nie każdy taki związek jest jednakowo godny nagany, jednak wszystkie bez wyjątku są bezużyteczne i groźne." I po udowodnieniu pierwszego daje dowody na drugie m.in.: "ponieważ to, co się robi w ciemnościach, budzi uzasadnione podejrzenia.dlaczego człon­kowie nowo wstępujący nie są pouczani o przewrotnych intencjach, które się ukrywa starannie zamaskowane pod najpiękniejszymi nadziejami.Takie jest moje wyznanie wiary co do tajnych stowarzyszeń.Jeśli o mnie chodzi, nie znam żadnego, które by nie było godne takiego czy innego oskarżenia." (cyt.Eckert, I, 133-137).Kościół katolicki jest stowarzyszeniem, które głosi czynienie dobra i nie tylko nie kryje się z tym, że to chce czynić, nie tylko nie ukrywa swoich nauk ani swoich materiałów i sakramentów, ale cały swój zapał kieruje na to, aby z nich korzystali wszyscy ludzie.Dlaczego? Dokładnie dlatego, że wierzy, że te nauki i te misteria (obrzędy) są rzeczą dobrą, i chce, aby w tym dobru uczestniczyli wszyscy ludzie.To właśnie znaczy myśleć szczerze o dobru, które się czyni lub które się posiada.Dlaczego masoneria odsuwa od siebie lud?17.Przysięgi masońskie a moralnośćMasoni zwykli przysięgać (przynajmniej tam, gdzie się zachowuje po­zory religijności) na Biblię, na Wielkiego Architekta Świata, którego nie­którzy uważają za Boga, inni za Przyrodę, przy pomocy której wyobrażają sobie go w rozmaity sposób.Jaka wartość moralną ma taka przysięga? Czy mason jest zobowiązany w swoim sumieniu dotrzymać tej przysięgi, tak jak każdej przysięgi prawomocnej? Poczucie moralne odpowiada, że nie.Przy­czyna jest następująca: jeśli się przywołuje Boga, jako świadka i gwaranta tego, co się obiecuje przeciwko nakazom rozwagi, rozumu i sumienia, Bóg nie może być oparciem dla aktu, przez który bardziej się go obraża niż oddaje mu cześć.Tym mniejsze znaczenie przysięga taka może mieć dla katolika, któremu jest surowo zabroniona pod karą ekskomuniki.Nie możemy przy­woływać Boga jako poręczyciela czynu niegodnego.Jeśli się przywołuje przyrodę jako poręczycielkę i świadka naszej przy­sięgi, bez żadnego związku z Bogiem Stworzycielem, którego się nie uznaje, pojmuje się w tym przypadku przyrodę jako byt bez inteligencji, który nie jest zdolny słyszeć ani potwierdzić naszej obietnicy czy przysięgi i wy­słuchać jej czy też nie wysłuchać.To samo można powiedzieć o honorze, rzeczy często tak dyskusyjnej jak i ulotnej.Rozdział IIICel masonerii18.Cel wskazany przez nią samą, 19.Konstrukcja Świątyni Przyrody, 20.Jakie są przeszkody, które masoneria musi przezwyciężać i jacy są jej wrogowie, których musi pokonać?, 21.Jaki jest Bóg masonerii, 22.Cel nadrzędny masonerii.18.Cel wskazany przez nią samąPodam tutaj niektóre z różnych oficjalnych oświadczeń masonerii co do swojego celu: "Związek masoński ma jako swój cel dobroczynność, stu­diowanie uniwersalnej moralności i praktykowanie wszelkich cnót." To mówi się w Statucie tego związku w Chile z 1862 r.W statucie z 1912 r.zmienia się nieco tę deklarację: "Wolnomularstwo jest instytucją w istocie swojej filozoficzną i postępową, ma jako cel badanie prawdy, studiowanie moralności i praktykowanie cnót." Statut Wielkiego Wschodu Belgijskiego przedstawia jako cel "badanie prawdy i doskonalenie ludzkości" (F.B., 11).Mackey, wielki uczony masoński Stanów Zjednoczonych mówi, że maso­neria "jest nauką moralną".Międzynarodowe Stowarzyszenie Masońskie z Genewy mówi, że "wolnomularstwo ma za cel badanie prawdy, studia i praktykowanie moralności" (Doc.Cathol.1923).Niemcy określają ten cel bardziej konkretnie (patrz: Espasa, Masoneria) jako "działalność ludzi ściśle zjednoczonych, posługujących się symbolami, które wzięli głównie z cechu murarskiego i z architektury, pracujących dla dobra ludzkości, starających się udoskonalić moralnie siebie i innych ludzi, i za pomocą tego dopro­wadzić do zjednoczenia i pokoju ogólnego, czego przykładem chciałaby uczynić swoje zebrania."19.Konstrukcja Świątyni PrzyrodyPonieważ słowo mason znaczy murarz, a wszystkiego w masonerii na­ucza się za pomocą symboli lub alegorii, cel stowarzyszenia murarzy ma się wiązać z zajęciem, które oni reprezentują.Jest zwyczajne w języku masońskim mówić, że masoneria dąży do skonstruowania lub restaurowania świątyni.Co to za świątynia? Świątynia Przyrody, w której winna królować wolność, równość i braterstwo, rozumiane w znaczeniu masońskim.Świą­tynia, w której się naucza prawdy, cnoty i moralności w rozumieniu włas­nym masonerii.Masoneria używa także w swoich symbolach i rytach dużo akcesorii i wyrażeń wojskowych, mówi dużo o wojnie z nietolerancją, fanatyzmem, ignorancją itd.Jest więc rodzajem milicji, wojska, które ćwiczy się i zbroi przeciwko nieprzyjacielowi.Wreszcie masoneria twierdzi, że zamierza zaprowadzić w świecie nową uniwersalną religię i w jej obrządkach i ceremoniach znajduje się wszystko co potrzebne jest dla kultu religijnego.Jest więc też i religią.Według masonerii stan naturalny jest stanem idealnym dla człowieka: jest stanem, w którym znajduje on i zachowuje swoją doskonałość i szczę­ście.Stan cen został zniszczony przez religię i przez społeczeństwo, przez królów i księży.To oni odebrali ludziom ich pierwotną wolność, ich równość i zniszczyli braterstwo.Masoneria dąży więc do zwrócenia ludziom ich doskonałości i szczęśliwości pierwotnej, ich wolności i równości, ich bra­terstwa naturalnego (La Cause, 45).Powiedziałem już, że te ostatnie słowa trzeba rozumieć w sensie masońskim.Jaki jest ich sens masoński?Wolność dla masonów w pełni wprowadzonych jest to absolutna i nieo­graniczona wolność człowieka, jest to nieuznawanie jakiegokolwiek prawa i autorytetu, jest to absolutna rebelia [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hanula1950.keep.pl