[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] .za pomocÄ… którego odróżniamyÅ›wiatÅ‚o.160O próżni por.Phys.IV, cc.6 - 9.161Gdy chodzi o odbicie, to powierzchnia chropowatawywoÅ‚uje taki sam skutek, co wiÄ™ksza ilość różnych powierzchni.Każda bowiem zmarszczka na powierzchni odbija w odmiennymkierunku część powietrza, która pada na niÄ….Przeciwnie,powierzchnia dobrze wypolerowana reaguje na uderzajÄ…ce jÄ…powietrze jako coÅ› Å›ciÅ›le jednego.162Powierzchnie chropowate odbijajÄ… powietrze chaotyczniew różnych kierunkach.163Organ sÅ‚uchowy skÅ‚ada siÄ™ z dwóch części, oddzielonychod siebie bÅ‚onÄ… (Ä¿½ ŵ½± Ä¿½ À¹À¿»®Â µ®½¹³³±).Ruch, którymdrga powietrze w części zewnÄ™trznej ucha, jest przekazywanynajpierw do ucha wewnÄ™trznego, które siÄ™ znajduje w okolicyÅ›limaka (µ»¹¾), a nastÄ™pnie powietrzu wrodzonemu (za pomocÄ…bÅ‚ony) zamkniÄ™temu w kanale sÅ‚uchowym (ÀÌÁ¿Â), który jednymkoÅ„cem dotyka bÅ‚ony, a drugim żyÅ‚ i serca.De gen.anim.II, 6, 744 a 2 - 4; V, 2, 781 a 14 - 34, b 4, 25 - 28;De an.III, 425 a 4.164Nie chodzi tu o nieruchomość absolutnÄ…, bo nieco dalej (a16) Arystoteles mówi, że powietrze wewnÄ™trzne zawsze siÄ™porusza, ale chodzi tu o nieruchomość wzglÄ™dnÄ….DziÄ™ki niejpowietrze wewnÄ™trzne zamkniÄ™te w uchu pozostaje stale zwarte inie drga ruchem, któremu podlega powietrze zewnÄ™trzne.165Mowa o bÅ‚onie, która w anatomii współczesnej nazywa siÄ™rogówkÄ….166Komentatorzy greccy tak na ogól tÅ‚umaczyli analogiÄ™wziÄ™tÄ… z rogu: jeÅ›li zasÅ‚onimy uszy rÄ™koma i mimo to sÅ‚yszymydzwiÄ™k, znak to niechybny, że powietrze wewnÄ™trzne w nich siÄ™porusza; konsekwentnie organ sÅ‚uchu jest w dobrym stanie.Simplicius 145, 7; Philoponos 368, 16 - 18; Sophonias 87, 15 - 18.Brak tego dzwiÄ™ku jest znakiem choroby uszu.Czy nie można by jednak rozumieć tej analogii jeszczeinaczej? WÅ‚aÅ›nie znakiem choroby jest dzwiÄ™k, który monotonnie(±µ¯: a 10) w nim brzmi zupeÅ‚nie jak róg.W tym bowiem wypadkuucho zdaje siÄ™ postrzegać ruch (dzwiÄ™k), który nie pochodzi odzewnÄ…trz (±»»ÌÄÁ¹¿Â), lecz od niego samego (¯´¹¿Â).RealnydzwiÄ™k powinien pochodzić od zewnÄ…trz (a 17 - 18).167419 b 6, 15.168Co siÄ™ tyczy innych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci dzwiÄ™ku, por.422 b 29 n.169MiÄ™dzy dzwiÄ™kami istniejÄ… różnice podobne do tych, jakiemajÄ… miejsce miÄ™dzy wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciami dotykowymi.Zwracali na touwagÄ™ już pitagorejczycy i Platon.Top.I, 15, 107 a 15; De gen.anim.V, 7, 786 b 26 28; Tim.67 B, 80 A.170 GÅ‚osu" (Æɽ®) nic należy mylić tutaj ze sÅ‚owem"(»Ì³¿Â), które stanowi element mowy.Pierwszy jest nam wspólnyz wieloma zwierzÄ™tami (Hist.anim.IV, c.9); za pomocÄ… niegowyrażajÄ… one ból lub rozkosz (Polit.1,2, 1253a 10- 14). SÅ‚owo"jest w stanie wypowiedzieć tylko czÅ‚owiek.Df gen.anim.V, 5,786 b 20 n.; 8, 788 b 5.171SÅ‚owo ¬ÀÌıù oznacza w muzyce skalÄ™ dzwiÄ™ków lubgÅ‚osów (artykuÅ‚owanych i nieartykuÅ‚owanych: Hist.anim.V, 14,545 a 15-20).Starożytni wyróżniali w niej dwa gatunki: 1)À¯Ä±Ã¹Â skalÄ™ tonów idÄ…cÄ… w górÄ™ od niższego do wyższego; 2)±½µÃ¹Â ( = zwolnienie, np.struny) skalÄ™ muzycznÄ… schodzÄ…cÄ…od tonu wyższego do niższego.Por.Aristoxenos, Elem.harm.I,10 (Meib.).E.d'Eichthal, Ph.Reinach (22 - 55).172œ»¿Â znaczy szereg gÅ‚osów przyjemnych dla ucha.Eth.Nic.III, 13, 1118 a 8; Probl.XIX, 48, 922 b 10 - 13.Nie należy gomylić z rytmem lub harmoniÄ….Poet.6, 1449 b 29; Polit.VIII, 5.1340 a 38.PojÄ™cie melodii jest jednym z pojęć' pierwotnych.Jakotakie nie da siÄ™ Å›ciÅ›le zdefiniować.Definicja, jakÄ… podaje Bacchius(292, 15; 297, 22; 309, 13) zawiera bÅ‚Ä…d zwany circulus vitiosus.Melodia jest pewnym rodzajem dzwiÄ™ków, któreróżniÄ… siÄ™ miÄ™dzy sobÄ… trwaniem, należeniem, intonacjÄ….Jestzatem pewnÄ… kombinacjÄ… À¯Ä±Ã¹Â i ±½µÃ¹Â tak dobranÄ…, by siÄ™podobaÅ‚a.Johnson 40 - 55.173w Probl.(X, 38, 895 a 6) czytamy: CzÅ‚owiek posiadajeden gÅ‚os.lecz wicie dialektów".Ale co w muzyce odpowiadadialektowi? WedÅ‚ug niektórych komentatorów dialoginstrumentów"; wedÅ‚ug innych specjalna forma melodii", którÄ…instrument muzyczny wykonuje.Moim zdaniem chodzi tu o to.cow psychologii współczesnej nazywamy barwÄ…" gÅ‚osu.tj.o tÄ™cechÄ™ charakterystycznÄ… gÅ‚osu (np.fletu), która go odróżnia odwszelkiego innego gÅ‚osu równie silnego i równie wysokiego (np.klarnetu).174Powietrze jest nieodzownym warunkiem gÅ‚osu.Nic jestjednak warunkiem jedynym.Hist.anim.IV, 9, 535 b 14-24; Derespir.476 a l - b 12.Poprawki tego tekstu dokonane przezTorstrika (154) i Susemihla opierajÄ… siÄ™ na pomieszaniu tychpojęć.175Powietrze, które zwierzÄ™ wdycha, sÅ‚uży do utrzymania jegotemperatury we wÅ‚aÅ›ciwym stopniu.Alexandcr 49, 21.176Por.De respir.7 - 8.474 a 15 - b 24.177Por.De respir.16, 478 a 28 n.; De pan.anim.I, l, 642 b 29- 35; De somno et vig.I, 456 a 8 - 10.178¦¬Áų¾ znaczy u Arystotelesa, jak sÅ‚usznie zauważyÅ‚Trendelenburg (320 - 321), to samo, co krtaÅ„.Galenus, jak siÄ™zdaje, pierwszy nadaÅ‚ krtani nazwÄ™ »¬Áų¾, a gardzieli ¿¹Ã¿Æ¬³¿Â.179WedÅ‚ug niektórych badaczy (J.A.Smith, J.Tricot.P.Gohlke, K.Hoenn, A
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhanula1950.keep.pl
|